“Det er da nemt at styre en Facebookside.”

Det hører jeg ofte fra kunder, som er vant til at være på Facebook som privatpersoner og nu overvejer at tage skridtet og komme på Facebook med deres virksomhed.

Og selvom det kan virke meget ligetil, så er der store forskelle på at være på Facebook privat og som virksomhed.

For imens du privat kommunikerer med venner, familie og bekendte, så kommunikerer du som virksomhed med nuværende og potentielle kunder, samt diverse andre forretningsforbindelser. Og at få succes med det, kræver noget helt andet og mere. Desværre skal der heller ikke mange fejl til, før din Facebookside får din virksomhed til at fremstå uprofessionel – og det kan du miste kunder på.

Ofte ser jeg, at folk der selv kaster sig ud i et nyt Facebookeventyr med virksomheden, ender med at begå mange af de samme klassiske fejl.

Disse fejl har jeg samlet her. Måske er du selv skyldig i at begå nogle af dem? Uanset hvad, så håber jeg, at dette blogindlæg kan forhindre dig i at begå dem fremover.

1. Glemmer at holde øje med “afsender”

Alt for ofte ser jeg Facebooksider, der synes godt om deres egen statusopdatering.

Eller Facebooksider der ved en fejl har delt deres eget opslag – indimellem ikke kun én, men flere gange – fordi de troede, de delte opslaget fra deres private profil.

Ja, indimellem ser jeg sågar private profiler, der administrerer en Facebookside, som kommer til at kommentere på en statusopdatering som sin private profil, hvor hensigten var at gøre det som Facebooksiden.

Det vigtige her er, at du som ansvarlig for en Facebookside altid er opmærksom på, hvornår du handler som siden, og hvornår du handler som din private profil.

Hvordan kan du tjekke det? Det kan du vha. små ikoner med hhv. dit private eller Facebooksidens profilbillede, som fremgår ved hver statusopdatering fra den side, du er ansvarlig for. Se f.eks. nedenstående eksempler fra vores Facebookside, hvor jeg ser en statusopdatering og kan agere som hhv. siden, eller som min private profil.

Hvis der står dit navn, og du ønsker at handle på vegne af virksomhedens Facebookside eller omvendt, kan du klikke på den lille pil på profilbilledet til højre og vælge, hvem du i stedet vil agere som. Bemærk, at hvis du er ansvarlig for flere Facebooksider vil du også have muligheden for at agere på opslaget som disse.

Det profilbillede der fremgår under opslaget er altså afgørende for, hvem der er “afsender” af den handling, du har tænkt dig at foretage med opslaget.

Så er det sidens profilbillede, og du klikker synes godt om, så har siden syntes godt om sit eget opslag. Hvis det er dit private profilbillede, så er det din private profil, der synes godt om opslaget, osv. Det samme gør sig gældende, når du ønsker at dele Facebooksidens opslag. Sørg derfor for, at du ser dit private profilbillede under opslaget, før du trykker “del”.

2. Glemmer at beskrive links, der deles

Ofte ser jeg også Facebooksider, som deler links til deres egen hjemmeside, eller f.eks. artikler på et nyhedsmedie, helt uden at skrive andet!

Det vil sige, at folk blot ser en Facebookside, der linker til noget. Men… Hvad er det? Hvorfor skal folk klikke på det, og hvorfor har siden valgt at dele det?

Nu tænker du måske, at artiklen var så spændende, oplagt, eller relevant for dine følgere på siden, at de automatisk klikker på det, uanset om du skriver noget.

Nej. Sådan fungerer det desværre ikke.

Vi brugere på Facebook vil guides. Vi vil ikke spilde vores tid på uinteressante ting. Derfor vil vi vide, hvorfor vi skal klikke, og hvorfor linket er interessant for lige præcis os. Vi klikker ikke på det, bare fordi du linker til det. Vi vil have en grund – en lille appetizer der giver os lyst til at klikke på linket og læse med.

Formår du ikke at fange vores opmærksomhed og give os en god grund til at klikke på dit link, så gør vi det ikke. Så simpelt er det.

Prøv også at overveje, hvad du egentlig selv klikker på af links, når du er på Facebook. Hvad er det, der får dig til at klikke? Jeg vil vædde med, at det ofte er teksten til opslaget.

Så husk altid at have en grundig beskrivelse med, når du linker til noget.

3. Glemmer at tilpasse sproget

Hvordan skriver du så noget på Facebooksiden? Ja, det skal naturligvis ikke skrives som om du var en privat person.

Det skal skrives professionelt, men det betyder ikke, at det skal være formelt og kedeligt.

Det vigtigste er, at du gør dig nogle tanker om sprogbruget på siden. Helt optimalt skal du, og evt. andre ansvarlige for Facebooksiden, udarbejde en strategi for det, så du sikrer:

  • en rød tråd i jeres kommunikation (også på tværs af platforme og medier)
  • at budskaberne rammer målgruppen “spot on” med ordvalg, tone, humor, emojis osv.
  • en god håndtering af kritik og negativ omtale

I forhold til sproget er det også vigtigt at understrege, at du naturligvis altid skal læse grundig korrektur på alle opslag, du vil offentliggøre. Det gør ikke så meget med stave- og tastefejl på din private Facebookprofil, men det gør det på en virksomheds Facebookside. Stave- og tastefejl virker bare enormt uprofessionelt. Selvfølgelig kan man ikke undgå en enkelt fejl i ny og næ, men det overordnede billede skal være så fejlfrit som muligt.

4. Omtaler sig selv i 3. person

Forestil dig, at du ser et opslag fra din ven Anders på Facebook. Han starter opslaget med at skrive: “Anders er rigtig glad i dag”. Det ville virke dumt, ikke?

Det samme gør sig gældende på en virksomheds Facebookside.

Alligevel er der utrolig mange, der nævner virksomhedsnavnet i opslagene, og derved kommer virksomheden til at omtale sig selv i 3. person.

Mit råd er at nøjes med at skrive “vi” (eller evt. “jeg”, såfremt man er en enkeltmandsvirksomhed). Det er jo tydeligt, at det er virksomheden der skriver opslaget, så du behøver aldrig uddybe hvem afsenderen er.

5. “Spammer” følgerne med konkurrencer og salg

En af de mest udbredte misforståelser om Facebooksider er, at det vigtigste er at have mange “likes” eller følgere. Mange tror, at antallet af følgere er afgørende for en Facebooksides succes. Det er det langt fra.

Frem for at have mange følgere, handler det om at have de rigtige følgere.

Men denne misforståelse leder ofte til mange ulovlige konkurrencer fra Facebooksider, der ønsker at få flere “nemme likes” på siden.

Og det er dumt. For Facebookbrugerne er for længe siden mættede af disse ulovlige konkurrencer. Det er naturligvis helt okay at lave lovlige konkurrencer, men husk ikke at lade det være det eneste du laver på Facebooksiden. Hvordan er det nu lige du laver en lovlig konkurrence? Det kan du få genopfrisket i vores tidligere blogindlæg: Facebooks konkurrenceregler.

Derudover er det vigtigt at huske, at Facebook ikke dur til salg. Ikke direkte i hvert fald.

Indimellem er det okay at forsøge at sælge lidt, men hvis det tager overhånd bliver folk irriterede i stedet.

Facebook handler om værdi og om at pleje de eksisterende kunder. Skaber du værdi for kunderne, så følger salget og loyaliteten med helt automatisk. Læs meget mere om dette i vores tidligere blogindlæg: Sælg ved ikke at sælge på Facebook.

Når det kommer til annoncering på Facebook oplever jeg også enormt tit folk, der “bare booster” deres opslag via den blå boost knap. Men det kan være direkte spild af penge. Hvorfor? Fordi der findes mange andre annonceringstyper. Læs meget mere om dette i blogindlægget: Boost af opslag er ikke alt.

Jeg håber blogindlægget her kan være medvirkende til, at du undgår de ovenstående 5 typiske fejl.