“Du skal være synlig på Google!”

Det har du hørt mange gange før. Og det er også helt essentielt for at kunne drive forretning i dag.

Men hvordan?

Der er nemlig ikke kun én vej til synlighed på Google. Der er hele 3. Hvilke(n) du skal bruge afhænger af flere forskellige ting.

Lad os først se på de tre veje til synlighed på Google.

1. Google My Business

Google My Business er en fælles betegnelse for en Google+ profil og en markering på Google Maps.

Først og fremmest er en Google My Business profil fuldstændig uundværlig, fordi folk skal kunne finde en officiel betegnelse på dig, når de søger direkte efter dig. Altså, når de søger på din virksomheds navn.

Herudover er en Google My Business profil uundværlig for såkaldte “lokale” søgninger. Altså, at du bliver fundet af de folk, der søger efter dine produkter eller services i det nærområde du befinder dig i.

Man kan tale om lokale søgninger på to forskellige måder:

Søgninger efter et produkt/en service foretaget fra en lokalitet

Dorte bor i Århus. Hun skal ud med veninderne i aften, og de har lyst til at drikke god vin. Derfor går hun på Google og søger “vinbar”.

Søgninger hvor en lokalitet indgår i søgningen

Henning bor i Aalborg. I weekenden skal han besøge et hold venner i Århus, og de skal ud at have lidt god vin. Vennerne har bedt Henning finde ud af, hvor han synes de skal hen. Han går derfor på Google og søger “vinbar Århus”.

Google My Business i praksis

Uanset om der er tale om den ene eller anden form for lokal søgning, er det vigtigt, at din virksomhed findes her. Det sikrer Google My Business profil.

En sådan profil kan fremstå på flere forskellige måder, alt efter hvor mange andre lokale resultater Google vurderer, der er relevant for søgningen.

Hvis Google kun finder ét match til en søgning, vil Google My Business profilen se nogenlunde sådan ud:

planb-googlemybusiness

Det er oftest tilfældet, hvis en person indtaster dit firmanavn direkte, eller mere specifikt på branchen du er i, samt en del af din adresse eller lignende.

Som nævnt er det essentielt, at du kan findes på disse søgninger. Folk leder decideret efter dig! Naturligvis skal du være til stede og synlig.

Finder Google flere forskellige resultater relevant for en søgning kunne resultatet f.eks. se således ud:

googlemybusiness-flere-resultater

Her vises de tre første resultater, som Google vurderer, er det bedste match for mig. De vises med navn, adresse, branche/kategori, et udvalgt billede samt deres anmeldelsescore (såfremt der er lavet nogle anmeldelser på Google).

Klikker man ind på en af disse, vises et større kortudsnit med alle resultater, som Google vurderer er relevante i området, du enten har søgt på eller området, hvor du befinder dig. Det ser nogenlunde sådan ud:

planb-googlemybusiness2

Sidder du nu og tænker, at det ikke er relevant for dig at blive fundet på et kort, fordi du slet ikke leverer dine produkter eller services fra din fysiske virksomhedsadresse? Så tænk om igen. Du skal blot fortælle Google, at du ikke arbejder på selve adressen og angive, hvilket område du servicerer.

Fordele ved Google My Business

Lad mig lige opridse de største fordele ved at have en Google My Business profil:

  • Kontrol over dine kontaktinformationer på Google
  • Synlighed når folk leder efter dig (i dag bruges Google til at finde adresser, telefonnumre, åbningstider, hjemmesider og meget mere)
  • Synlighed i såkaldte lokale søgninger, når folk mangler dine produkter/services i det område, du leverer i

Jeg vil gå så langt at sige, at alle virksomheder bør have en Google My Business profil.

Det er helt basal synlighed på Google, som simpelthen bør være i orden. Om ikke andet, så i det mindste for at sikre, at dine kontaktoplysninger er korrekte, og folk ved i hvilket tidsrum de kan kontakte dig.

Sådan kommer du i gang med Google My Business

Det er forholdsvist nemt at oprette en Google My Business profil, men der er naturligvis nogle oplysninger og indstillinger, der er essentielle at have med.

Du kommer i gang her: https://www.google.com/business/.

Hvis du ikke allerede har en Google konto, skal du oprette en, for at komme i gang. Log ind og start med at søge efter din virksomhed for at finde ud af, om der allerede eksisterer en profil, som Google måske automatisk har oprettet til dig. Såfremt dette er tilfældet skal du blot “tage ejerskab” over profilen. Hvis ikke skal du indtaste din virksomheds oplysninger og manuelt oprette profilen fra bunden.

Uanset hvad, er din profil ikke offentligt tilgængelig, før den er blevet bekræftet. Dette har Google indført for at sikre, at du reelt har adgang til den fysiske adresse du angiver at have. Hvis der har været en automatisk profil oprettet til dig, kan du være heldig, at profilen kan bekræftes vha. et opkald eller en e-mail, men ellers kan en bekræftelse kun ske vha. et postkort, der sendes til din adresse. Denne indeholder så en kode, som skal indtastes på din profil. Herefter er profilen offentlig.

Husk at indsætte nogle gode professionelle billeder på din profil – ikke mindst af dit logo, så du opretholder din visuelle identitet.

2. Google AdWords

Den anden måde at opnå synlighed på Google på, er ved hjælp af annoncer, også kaldet Google AdWords.

Du betaler simpelthen for at få en annonce vist, når der søges på lige præcis de søgeord, du finder interessante for din forretning. Eller nærmere betaler du i det øjeblik, en person klikker på din annonce og ledes videre til din hjemmeside.

Du kan tilpasse dine AdWords annoncer fuldstændig som du vil, og faktisk er det også en mulighed med AdWords at annoncere på helt andre hjemmesider, i videoer og lignende.

En klassisk AdWords annonce (eller en “annonce på søgenetværket”) ser typisk ud som denne:

gaest-adwords

Her har Restaurant GÄST ønsket at få en annonce vist på søgeordet “Restaurant Århus”. Personen der søger efter dette, præsenteres derfor for en nøje udarbejdet annonce, bestående af følgende elementer:

  • Overskrift på to linjer
  • Nærmere beskrivelse
  • Webadresse med hovedlink
  • Opkaldsudvidelse med telefonnummeret til restauranten
  • Infoudvidelser med små statements om restauranten
  • Adresseudvidelse med adresse og åbningstider
  • Undersidelinks til andre sider på hjemmesiden

De tre førstnævnte er standardelementer i alle AdWords-annoncer, mens de fire sidste er ekstra udvidelser, der aktivt skal tilføres annoncerne, og som desværre ofte overses. Disse vises, når annoncen får en topplacering i resultaterne.

Fordele ved AdWords

Der er utrolig mange fordele ved at sikre synligheden på Google med AdWords annoncer.

En af de mest åbenlyse er, at du kan være til stede lige dér – i det øjeblik en bruger søger efter dine produkter eller services. Og du bestemmer selv, hvornår du skal være synlig, og hvornår du måske ikke skal/vil være det.

Så er det en metode, der virker lige med det samme. Altså så snart du har knyttet en betalingsmetode til vel at mærke. Og så er det muligt at pause, stoppe, genaktivere og prøve nye retninger helt som det passer dig. Det er derfor hurtigt at få synlighed på noget nyt, modsat SEO, som jeg kommer ind på om lidt.

En af de måske største fordele er nok, at du altid kun betaler for resultater. Det er nemlig først i det øjeblik, at en person klikker på din annonce, at du betaler for det. Og ikke nok med det – så kan du opsætte det såkaldte “konverteringssporing”, så du helt præcist kan måle, hvad dine annoncer som minimum giver dig tilbage igen. Du kan enten måle på omsætning (hvis du har en webshop), henvendelser via en kontaktformular, telefonopkald, tilmeldinger til nyhedsbrev eller hvad du ellers gerne vil måle af værdifulde hændelser på din hjemmeside.

Sådan kommer du igang med Google AdWords

Jeg ville lyve hvis jeg sagde, at det er nemt at komme igang med AdWords. Det er det ikke. At Google udbyder intet mindre end seks eksamener – alene i AdWords – er måske en indikation af det. Og får du ikke oprettet din konto med en god struktur, nogle veludvalgte søgeord af den rigtige søgeordstype, og får skrevet nogle gode relevante annoncetekster – ja, så kan du desværre nemt risikere, at det er penge ud af vinduet for dig.

Men, dermed ikke sagt, at du ikke kan lære det eller komme i gang med det på anden vis.

Ønsker du selv at komme i gang kan du f.eks. deltage i kurser, der lærer dig helt fra bunden, hvordan du gør. Vi underviser f.eks. på gratis IVÆKST-kurser, hvor der udbydes AdWords på begynder, mellem og øvet niveau.

Alternativt skal du få hjælp udefra fra f.eks. et digitalt bureau.

Er det den rigtige løsning for dig, vil jeg anbefale dig at finde en bureau, der opretter kontoen i dit navn og med din egen mail, så du har 100% ejerskab over kontoen, og derfor senere kan flytte væk eller fortsætte kontoen selv.

Desuden er det naturligvis vigtigt, at bureauet inddrager dig og giver dig indsigt i både arbejde og resultater.

3. Søgemaskineoptimering

Den tredje og sidste måde at opnå synlighed på Google er samtidig også den, jeg vil beskrive som den sværeste. Det er nemlig via de organiske søgeresultater, der kan arbejdes med vha. SEO eller “Søgemaskineoptimering”.

Det er den sværeste vej fordi det ikke “bare” er opsætning af en konto, og så er du i gang, ligesom med Google My Business og Google AdWords.

Nej, i de organiske resultater skal du gøre dig fortjent til de gode placeringer, ved at have en god hjemmeside som helhed, og gode indholdsrige landingssider.

Et organisk resultat kan f.eks. se således ud:

velamp-seo

Der er mange forskellige faktorer der spiller ind, når vi taler om søgemaskineoptimering, og der findes ikke en decideret opskrift på det. Hvad der har positiv og negativ indvirkning, er noget folk i onlinebranchen gennem tiden har fundet ud af vha. analyser og statistikker. Informationerne fra Google omkring, hvad der lægges vægt på, er nemlig meget sparsomme.

Det er ikke hele din hjemmeside, der vises på en lang række af søgeord. Det fungerer sådan, at Google “læser” samtlige undersider på din hjemmeside og hver gang der foretages en søgning på Google, sættes den pågældende søgningen op mod alle sider, som Google har læst for så at vise de resultater, der findes mest relevant for søgningen.

Derfor er det et helt essentielt element i søgemaskineoptimering, at indholdet på din side er velskrevet, grundigt og informationsrigt.

Herudover arbejder man f.eks. med at mindske duplicate content og tekniske fejl, at forbedre brugervenligheden med bl.a. responsivitet, at skabe en stærk intern struktur, sikre H- og alt-tags er korrekte, lave metatitler og metabeskrivelser, samt at skaffe gode indgående links til hjemmesiden. Blot for at nævne nogle få elementer.

Fordele ved søgemaskineoptimering

Først og fremmest er der en høj grad af anerkendelse og troværdighed forbundet med at have gode organiske placeringer på Google. Mange ved nemlig, at disse placeringer ikke bare kommer ud af det blå – de fortjenes.

Søgemaskineoptimering er også ofte en billigere løsning på længere sigt, da du ikke betaler for hvert klik på dine resultater, som du gør ved AdWords.

Arbejdet med at få gode organiske placeringer betyder også, at din hjemmeside overordnet får et løft, og det er i sig selv et win.

Sådan kommer du i gang med søgemaskineoptimering

Som nævnt er søgemaskineoptimering nok den sværeste disciplin inden for synlighed på Google. Det er det, fordi der ikke er nogen decideret opskrift, og fordi når alt kommer til alt, så er det op til Google at bestemme din placering.

Der er dog adskillelige gode guides til både basal og mere øvet søgemaskineoptimering rundt omkring på internettet. Hvis du vil afsætte tid og energi til at sætte dig godt og grundigt ind i området, kan du sagtens selv gå i gang med arbejdet.

Det vigtigste er, at du helt grundlæggende forstår, hvordan Google læser din hjemmeside og hvilke ranking factors, der er afgørende for dine placeringer, som du kan arbejde med. Og så skal du naturligvis finde et værktøj til at holde øje med dine reelle organiske placeringer og se, om der sker ændringer når du foretager dig noget på siden. En normal Google søgning vil nemlig være “inficeret” af din søgehistorik, og vil derfor ikke vise det reelle billede. Læs mere om dette i blogindlægget “Jeg er da nr. 1 på Google?”. Et sådant værktøj kan f.eks. være Accuranker eller blot Google Search Console.

Igen er et alternativ jo også altid at uddelegere søgemaskineoptimeringen til et bureau. Her vil jeg anbefale at finde et bureau, der arbejder med det som helhed, og ikke mangler nogle elementer som fx tekstforfatning.

Husk at væbne dig med tålmodighed når det kommer til søgemaskineoptimering, for det kan nemt tage laaang tid før ændringer giver udslag i placeringerne – indimellem flere måneder.

Jeg håber, du har fået en bedre forståelse for de tre metoder til synlighed på Google samt fundet frem til, hvad der er vejen frem for dig og din forretning.