Facebook er et fantastisk sted at møde dine kunder – men du får aldrig succes på Facebook, hvis du begår én klassisk fejl: at sælge på Facebook. Det lyder måske paradoksalt, for man plejer jo at skulle sælge sig selv, for at få succes. Men det er ikke tilfældet på Facebook!

Tænk et øjeblik over, hvordan det er, når du selv er på Facebook. Hvad er det, der får dig til at stoppe op i mængden af nye opslag og annoncer? Hvad er det, der gør, at du klikker ”synes godt om”, at du kommenterer, eller endda deler?

Svaret er: det gør du ved de opslag, der rører ved noget i dig. Enten følelsesmæssigt eller tankemæssigt.

Det, der virker på Facebook er netop de søde, sjove, chokerende, skræmmende, overraskende og mest af alt de givende og værdifulde historier. Og det er deciderede salgsopslag ikke.

Er du ikke også selv træt af salgsopslag på Facebook, hvor der ikke står andet end, at deres produkt eller service er bedre, billigere, mere effektivt og holdbart end konkurrentens? Og at du skal huske at ringe allerede i dag? Virker de på dig? Nej vel? Chancen for at de virker på dine kunder er heller ikke stor.

Skal du så slet ikke sige hvad du kan?

Jo, bestemt! Faktisk skal du ikke lave andet. Men du skal ikke sælge! Du skal i stedet fortælle historierne, der omringer din forretning.

Forvirret? Lad os tage et par eksempler.

Du vil sælge en rød kjole

Lad os forestille os, at du sælger kjoler. Lige nu har du en rød børnekjole på tilbud, som du rigtig gerne vil have solgt. Hvilket af disse opslag ville få dig til at reagere?

Saelg-ved-ikke-at-saelge-roed-kjole1
Saelg-ved-ikke-at-saelge-roed-kjole2

Fortællingen om den lille pige, der har taget kjolen i brug, og simpelthen er så lykkelig for den, at hun ikke kan lade være med at synge og danse – dét rører noget i os. Og det virker! At opliste ren fakta derimod, for blot at sælge kjolen, rører intet.

Du vil sælge en akupunktør-behandling

Lad os nu forestille os, at du er en akupunktør, som gerne vil have flere klienter på briksen. Hvilket opslag tror du vil virke bedst?

Saelg-ved-ikke-at-saelge-akupunktor1
Saelg-ved-ikke-at-saelge-akupunktor2

Igen kommer det personlige element indover og Kirstens personlige tragiske hverdag rører noget i os, og det giver os glæde at finde ud af, at hun er blevet hjulpet. Så uden at nævne priser, dit tlf.nr., eller sige, at folk skal kontakte dig, har du fået fortalt, at dine behandlinger er værdifulde, og at du kan hjælpe folk med hovedpine – endda på en måde, der rører folk. Tror vi til gengæld på personen bag det første opslag? Næppe.

Ergo: Fortæl, fortæl, fortæl

Så – det handler altså om at fortælle, fortælle og så fortælle lidt mere. Historien om dig, din forretning og historierne der omringer jeres produkter eller jeres services. Hvis det er absolut nødvendigt for historien at nævne priser, tidsfrister og lignende, så gør det. Men prøv ikke at nævne det – resultaterne vil overraske dig.

Kort sagt: Sælg ved ikke at sælge, men ved at fortælle.

Og en vigtig reminder: Overdriv for guds skyld ikke med “ring til os”, “kontakt os i dag” og lignende sætninger, efterfulgt af dine kontaktinformationer. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at du helt skal undgå de sætninger!

Hvis du linker til din hjemmeside skal folk, der er reelt interesserede, nok klikke sig ind og tage kontakt til dig derfra – eller også skal de nok finde dine kontaktoplysninger på din Facebookside (som du naturligvis har indtastet her). De kontakter dig ikke fordi du skriver at de skal gøre det – de kontakter dig fordi dit opslag rører noget i dem – enten følelsesmæssigt eller tankemæssigt.

I senere blogindlæg vil jeg uddybe, hvordan du skriver gode opslag til Facebook – og komme med gode fif til at køre din Facebookside i det daglige 🙂