Du har sikkert hørt mange gange, at SEO er vigtigt.

Altså at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne, så din side bliver fundet i de organiske søgninger. Altså de søgninger, der er gratis. Se evt. oversigten over begreberne i blogindlægget: Få styr på Google begreberne

Og det er helt korrekt. Hvis din hjemmeside ikke kan findes på Google er det (stort set) det samme som at den ikke eksisterer.

Hvad SEO præcis er og hvordan man laver SEO kommer vi ind på i en række af blogindlæg senere.

Her skal det handle om det, der leder op til SEO — nemlig at vælge det rigtige søgeord til din hjemmeside. Altså det søgeord, som du (særligt) skal findes på, når folk søger på Google. Det er nemlig enormt vigtigt at finde et eller flere “kernesøgeord” til din side.

Det betyder ikke, at du ikke findes på alt det andet, der står på din hjemmeside — det betyder blot, at din side findes endnu nemmere på netop dette eller disse søgeord, altså, at den optimeres til præcis de søgninger.

Her skal det bemærkes, at ordet “søgeord” godt kan være lidt misvisende i forhold til hvad det handler om. Det behøver nemlig ikke kun være ét enkelt ord, da det sagtens kan være være flere ord eller endda hele sætninger.

Derfor kalder vi det hos os oftere “søgefrase” eller “søgesætning” i stedet, men lad os for nu forsætte med “søgeord”.

Vejen til et godt søgeord starter med denne overvejelse:

Få gode eller mange dårlige?

Det første spørgsmål, du skal afklare med dig selv er, om du vil findes af få “rigtige” personer, der ender med at tage kontakt til dig, fordi du er eller har lige præcis det de mangler.

Eller om du i stedet vil findes af mange “dårlige” personer, der ikke tager kontakt til dig.

Der er desværre ikke en vej, der hedder mange mennesker, mange henvendelser – det er enten få gode eller mange dårlige 🙂

Her er min anbefaling klar: gå hellere efter at blive vist på færre gode og præcise søgninger, end på mange brede og “dårlige” søgninger.

Vi tager udgangspunkt i, at du følger mit råd og vil fokusere på få gode søgninger. Hvordan finder du så det rigtige søgeord?

Søgningerne bestemmer

Hovedreglen er, at det er søgningerne der bestemmer, hvad dit søgeord skal være.

Hvis du går igang med det helt store SEO-arbejde med et søgeord, der slet ikke er nogen, der søger på, er arbejdet fuldstændig meningsløst. Folk begynder ikke pludselig at søge efter et ord, bare fordi du optimerer din side efter det.

Du skal derfor altid tilpasse dig efter, hvad folk søger efter på Google. Søgningerne bestemmer derfor dit søgeord.

Ingen søgninger — ingen effekt.

Så – hvad søger folk på, når de skal finde det, du tilbyder?

Er du frisør, er det nemt at tænke, at folk bare søger på ordet “frisør” og derfor skal dét være dit søgeord.

Det er rigtigt at folk søger efter “frisør” – faktisk gør hele 6.600 mennesker det hver eneste måned i Danmark. Men hvor mange af de søgninger tror du umiddelbart ender med en booking i lige præcis din salon? Meget få.

Det er der to grunde til: konkurrence og geografisk lokation. Lad os starte med konkurrencen.

Forestil dig, hvor mange frisører i hele Danmark, der kæmper om at blive fundet på søgeordet “frisør”. Det er pænt mange. Med så stor konkurrence om et søgeord er kravene for at du bare får en nogenlunde placering meget høje.

Vi taler f.eks. om, at teksten på din side skal være mindst 1.500-2.000 ord (ifølge en stor international undersøgelse, lavet ud fra mere end 1 mio. Googlesøgninger), og et kæmpe arbejde med metabeskrivelsen og alt det bagvedliggende. Kort fortalt er det en svær vej at tage. Så hvad bør du i stedet gøre?

Fokusér evt. på dit speciale

Hvis du har et speciale inden for dit felt, kan det være værdifuldt at få med i søgeordet/søgefrasen. På den måde kan du nemlig skille dig ud fra konkurrenterne, og fange lige præcis de kunder, der er interesseret i dit speciale på området.

Er du f.eks. en “økologisk frisør”? “Billig frisør”? “Sjov frisør”? Eller har du fokus på børneklip? Så ville søgeord som “børnefrisør” eller “familiefrisør” måske være relevant for dig.

Dog er det vigtigste stadigvæk antal søgninger – så hvis det skal give mening at have et speciale med, skal der naturligvis være folk, der søger på det. Jeg uddyber eksemplet om lidt.

Først skal vi tilbage til den anden ting, der gør, at en optimering efter “frisør” ikke vil give dig resultater: geografisk lokation.

Sæt lokation på

For eksemplets skyld fortsætter du lige et øjeblik som frisør — og vi uddyber og siger, at din salon er i Aarhus.

Hvis du har optimeret din hjemmeside til ordet “frisør” vil alle, der søger på dette finde dig, uanset hvor de befinder sig geografisk. Og det er nok ret utænkeligt, at en københavner vil booke tid i din aarhusianske salon — også selvom du havde en god placering på Google.

I langt de fleste tilfælde vil en person, der er klar til at foretage et køb, søge lokalt.

Hvis du befinder dig i Aarhus og vil klippes, søger du derfor efter “Frisør Aarhus”. Det gør hele 3.620 personer faktisk hver eneste måned (inkl. søgninger på Århus med Å). Og det er her, det bliver værdifuldt for dig! Disse personer leder helt specifikt efter en frisør i Aarhus — og det er lige præcis det du er!

Hvis du ikke har en lokation med i dit søgeord eller søgefrase, får du altså en hel masse irrelevante søgninger med, som ikke kommer til at give resultater.

Sørg derfor altid for at få din beliggenhed med i det søgeord/den søgefrase, du fokuserer på. De mest værdifulde søgninger sker med lokation på.

Det samme gør sig gældende, hvis du er tømrer, murer, entreprenør eller om du har en tøjbutik – folk søger efter services og produkter i nærheden af, hvor de befinder sig. Dog er der ingen regel uden undtagelser, og dem kan du se i det sidste afsnit.

Hvor lokal skal du være?

Der er naturligvis begrænsning på, hvor lokal du skal være. Men som udgangspunkt skal du være så specifik omkring din placering som overhovedet mulig — så længe der er søgninger på det, du fokuserer på vel at mærke!

Det er klart, at hvis din frisørsalon ligger i en meget lille by med få indbyggere, lad os f.eks. sige True omkring Tilst, vest for Aarhus, så skal du naturligvis vælge at fokusere på “Frisør Tilst”, som 210 personer søger på hver måned, eller det føromtalte “Frisør Aarhus” med 3.620 søgninger. Simpelthen fordi der ikke er nogen der søger så specifikt efter “Frisør True”.

Er der søgninger?

Hvordan ved du så, om der er søgninger nok på det, du gerne vil fokusere på? Og hvordan ved du, om der er mange andre, der også vil findes på lige præcis dét søgeord?

Det kan du med hjælp fra Google Søgeordsplanlægning. Et værktøj, du kan få adgang til vha. en Google AdWords konto. Har du ikke sådan en kan du enten lave en gratis (uden at du behøver annoncere) eller spørge dit webbureau eller evt. reklamebureau om hjælp til det.

Her kan du få at vide, hvor mange månedlige søgninger der er på det søgeord/den søgefrase du påtænker at fokusere på, samt om der er lav, middel eller høj konkurrence om søgeordet.

Konkurrence-angivelsen er vurderet ud fra AdWords annoncer, men det er stadig en rigtig god indikation på de organiske placeringer også.

Hvis vi vender tilbage til frisør-eksemplet, hvor du skulle finde dit speciale, får vi f.eks. følgende resultater. Vaelg-det-rigtige-soegeord-keywordplanner Heraf ses det, at fokus i hvert fald ikke skal være “Sjov frisør Århus” eller “Familiefrisør Århus”. Til gengæld er de tre andre søgeord gode bud, som jeg vurderer vil give dig endnu flere henvendelser, end søgeordet “Frisør Århus” vil.

Hvis du er niche, velkendt eller landsdækkende

Der er sjældent en regel uden en undtagelse og det er også tilfældet her.

Arbejder du på et nichemarked, hvor der ikke er mange konkurrenter, kan du sagtens have succes med at optimere til dit produkt som søgeord, og ikke andet.

Det samme gælder, hvis du er så velkendt, at folk søger efter lige præcis dine produkter/services frem for andres. Lad os sige, at du er Dennis Knudsen. Så skal du naturligvis findes på søgeordet Dennis Knudsen. Men reglen gælder altså kun, hvis du allerede har et veletableret brand, som folk aktivt søger efter.

Hvis du dækker hele landet, og den fysiske placering derfor er underordnet, kan det ligeledes i nogle tilfælde være gavnligt at undvære den geografiske lokation i søgeordet.

Vær dog altid opmærksom på, om konkurrencen er for stor i din branche, til at du kan få gode placeringer.

Hvis det er tilfældet kan det måske alligevel betale sig at sætte en lokation på, for så er vi tilbage til hovedspørgsmålet: vil du så ikke hellere findes af få “gode” personer i et bestemt område, der kontakter dig, end af mange “dårlige” personer fra hele landet, der ikke kontakter dig?