Du har sikkert hørt om Google AdWords, ikke?

De her (bl.a.) annoncer, der ligger øverst på Google, markeret med et grønt banner, hvor der står “annonce”?

Måske har du også overvejet at prøve det, men er kommet fra det igen.

Måske fordi du har hørt, at det er hamrende dyrt? Hvert klik koster jo noget. Eller måske har du droppet idéen, fordi systemet er så stort og kan virke helt uoverskueligt at komme i gang med?

Jeg kan godt forstå dig. Men der er også enormt meget potentiale i at anvende Google AdWords i din markedsføring.

Her får du 5 facts om AdWords, som måske kan overbevise dig om at give Google AdWords en chance.

1: Det virker hurtigt

De fleste der overvejer at gå i gang med at markedsføre sig er utålmodige. Mig selv inklusiv. Vi vil gerne se resultater af vores indsats lige nu og her.

Hvor indsatser som f.eks. SEO (søgemaskineoptimering) kan tage månedsvis at få gode resultater med, virker AdWords med det samme.

Fra du har opsat en konto med en eller flere kampagner, annoncegrupper, annoncer og søgeord samt tilkoblet et kreditkort, går der normalt kun få timer, før dine annoncer begynder at blive vist.

Står du derfor og skal bruge resultater lige nu og her, er AdWords løsningen for dig.

Det skal naturligvis understreges, at arbejdet med AdWords tager tid. Hvor lang tid det tager at opsætte din konto afhænger bl.a. af størrelsen på din forretning og hjemmeside samt det antal produkter eller services, du ønsker at markedsføre.

Derudover skal der naturligvis afsættes en hel del tid til opfølgning, analyse og kvalificeret optimering af din konto efterhånden som du finder ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Formår du at optimere kontoen optimalt, vil du derfor opleve at få mere ud af dine annoncekroner, efterhånden som tiden går.

2: Bedste placering på Google

ca. 91% af alle, der foretager en Google-søgning klikker ind på et af resultaterne på side 1. Dvs. at kun 9% klikker videre til side 2, eller foretager en ny søgning.

Sådan er tallene, fordi vi er blevet så vant til, at Google kan vise os de mest relevante resultater på side 1 – og vi ved, at jo højere et resultat er, jo mere relevant er det for os. Og hvad ligger øverst på sådan en Google-side? Det gør AdWords-annoncerne naturligvis. Hvorfor? Fordi det er her Google tjener pengene.

Naturligvis er mange efterhånden opmærksomme på, at virksomheder betaler for AdWords-annoncerne. Alligevel klikker 40% stadig på AdWords-annoncer. Ca. 10% klikker på Google My Business profiler, mens de resterende 50% klikker på de organiske resultater (som man arbejder med via SEO).

Et klik leder til en besøgende på din hjemmeside, og hvis du formår at lede de besøgende til gode landingssider, der giver folk præcis, hvad de ledte efter – så er sandsynligheden for en henvendelse også stor. Henvendelser kan lede til salg, og derfor er det altså interessant at være med i kampen om de bedste placeringer på Google.

3: Så dyrt er det heller ikke

Når jeg taler med vores kunder om AdWords, hører jeg ofte sætningen: “Jeg har hørt, at det er helt vildt dyrt”.

Måske ved du det ikke, men med AdWords betaler du faktisk ikke for visninger af din annonce. Du betaler først i det øjeblik en person klikker på din annonce. Det betyder, at du reelt først betaler til Google, når du har fået et resultat: en besøgende på din hjemmeside.

Præcis hvad du ender med at betale for et klik afgøres af to faktorer:

  1. Hvad du byder på den pågældende søgning, og hvad konkurrenterne byder
  2. Kvaliteten af din annoncering (kvalitetsscore)

Disse to faktorer tilsammen giver dig en såkaldt Ad Rank. Annoncøren med den bedste Ad Rank placeres øverst, annoncøren med den næstbedste Ad Rank placeres som nr. to, osv.

Kvaliteten har i høj grad med din relevans at gøre – altså, hvor relevant er din annoncetekst i forhold til søgningen, og hvor relevant er den side på din hjemmeside, som folk lander på efter klikket?

Derfor: jo bedre kvalitet du formår at skabe, jo mindre skal du betale for en god placering.

Her er et eksempel på god kvalitet og høj relevans i en annonce “fra det virkelige liv”:

Hvad et klik reelt ender med at koste dig, kan derfor ikke siges på forhånd – og der er også stor forskel på klikpriserne fra branche til branche. Min erfaring er dog, at klikpriserne i langt de fleste tilfælde er på et niveau, hvor der kan tjenes på det. Ofte stemmer klikpriserne nemlig overens med den potentielle omsætning og det potentielle overskud, der kan genereres på baggrund af netop dét klik. Det skyldes naturligvis, at dine konkurrenter på markedet heldigvis heller ikke er interesserede i at byde meget mere for et klik, end hvad der kan betale sig rent økonomisk.

Derfor vil langt de fleste vil ikke blot kunne få AdWords til at køre rundt, men også kunne tjene godt på det. Og endnu bedre….

4: Du kan helt konkret se, om det betaler sig for dig

Når det kommer til AdWords er intet hemmeligt. Der er gennemsigtighed og indsigt i alt. I systemet kan du helt detaljeret se, hvor mange der ser dine annoncer, hvor mange der klikker, hvad du betaler pr. klik pr. søgeord, pr. annonce, pr. annoncegruppe, pr. kampagne osv.

Via konverteringssporing kan du desuden måle præcis, hvor mange henvendelser du får. Du kan både spore opkald direkte fra annoncen, opkald via telefonnummeret på hjemmesiden, udfyldelse af kontaktformularen, tilmelding til nyhedsbrev og lignende.

Derfra kan du så begynde at lave lidt statistik over, hvor mange henvendelser der bliver til konkrete kunder, og hvad du i gennemsnit tjener på de kunder. Når du har det på plads, kan du beregne “Return on Ad Spend”, eller “Return on Investment”, som gør dig i stand til at måle, hvor meget du får igen for de annoncekroner, du investerer.

Har du en webshop, kan du endda måle den helt nøjagtige omsætning, du får på baggrund af annoncerne.

Kort fortalt: du kan måle, om det betaler sig for dig at annoncere via AdWords.

For langt de fleste (dygtige!) annoncører, kan AdWords i den grad kan svare sig – og mere til.

Husk, at din virksomhed får større synlighed, jo flere penge du investerer i AdWords. Det medfører flere klik, og hvis du formår at have en god kvalitet i din annoncering, vil dine klik lede til henvendelser, og dermed omsætning, hvilket i sidste ende ikke blot betaler for dine klik, men også giver overskud i din forretning.

5: Google AdWords er mere end bare tekstannoncer

AdWords omfatter ikke kun de traditionelle tekstannoncer, der vises på Google. Faktisk findes der også andre former for annoncer, som du måske ikke er klar over er AdWords.

F.eks. shoppingannoncer, der viser konkrete produkter fra webshops med billede og pris, som her:

Eller de mange bannerannoncer, som du ser rundt omkring på andre hjemmesider, bannere i apps og videoannoncer på YouTube og andre partnersites, der har videoer.

Modsat de omtalte tekstannoncer, hvor du annoncerer til de mennesker, der aktivt leder efter dig og dine produkter/services med relevante søgninger, kan du her aktivt henvende dig til præcis den målgruppe, du ønsker.

Måske har du også hørt om remarketing? Under alle omstændigheder har du garanteret oplevet det selv, ved at produkter “forfølger” dig (link til det gamle blogindlæg)? Det er nemlig muligheden for at markedsføre dig til personer, der allerede har besøgt din hjemmeside. Og dét er et utroligt effektivt værktøj. Du kan læse mere om remarketing i blogindlægget: Forfulgt af den røde taske.

Sådan kommer du i gang

Har jeg overbevist dig om, at AdWords er vejen frem? Eller at det i det mindste skal have en chance?

Jeg mener – hvad er det værste der kan ske? Nogle spildte annoncekroner.

Hvad er til gengæld det bedste der kan ske? En voldsom vækst i din kundetilgang, omsætning og dermed hele virksomheden.

Er det ikke værd at prøve, om AdWords kan skabe vækst for dig?

Hvordan kommer du så i gang?

Først skal du gøre op med dig selv om du, eller andre i virksomheden, har kompetencerne til at opsætte jeres AdWords-konto. Hvis svaret er nej, er det næste spørgsmål, om tiden og ressourcerne er til at lære det. Det kan gøres via diverse kurser og online blogs, men det er et stort system med mange muligheder, og det er krævende at sætte sig ind i.

Hvis svaret endnu engang er nej, er den oplagte løsning at finde en ekstern samarbejdspartner, der kan hjælpe med opsætning og endnu vigtigere: den løbende administration og optimering.

Det vigtige er at finde et bureau, der arbejder på en måde, der passer til dig og din virksomhed og lever op til de krav, I har. Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Vil du eje AdWords-kontoen, eller er du okay med at bureauet ejer kontoen?
  • Hvor meget vil du involveres i opsætningen? Altså valg af søgeord, udformning af annoncerne mv.
  • Hvor ofte og hvordan vil du gerne have besked om, hvordan det går?
  • Vil du have en fast kontaktperson?
  • Hvor meget er du villig til at betale bureauet for deres arbejde?

Når du har afklaret disse spørgsmål, er det bare at gå på jagt efter den helt rigtige samarbejdspartner – og så kan du på kort tid være i gang med at afprøve, om AdWords er vejen frem for din virksomhed 🙂

Vil du afklare, om atriumWeb kan være den rigtige samarbejdspartner for dig? Så er du meget velkommen til at udfylde vores kontaktformular – så vender jeg retur hurtigst muligt.