At oprette en Instagramprofil er ingen sag.

Men at oprette en god, velgennemtænkt og professionel virksomhedsprofil på Instagram er sværere.

Det er ikke umuligt, men det kræver tid og omhu.

Har du ikke læst mit seneste blogindlæg Virksomhedsprofil på Instagram – er det relevant for dig? Så start lige med det. Det kan nemlig spare dig for masser af tid, hvis Instagram slet ikke er den rette platform til markedsføring af netop din virksomhed.

Hvis du har fundet ud af, at Instagram er helt rigtigt for dig, og du har udarbejdet en strategi for din tilstedeværelse, er det bare med at komme i gang med at oprette en Instagramprofil – og det kan jeg hjælpe dig med.

I blogindlægget her får du nemlig en udførlig trin-for-trin-guide til at oprette en god Instagramprofil til din virksomhed.

1. Download Instagrams app

Tidligere kunne Instagram udelukkende administreres fra en smartphone. Sådan er det ikke længere. Alligevel er det en god idé at downloade app’en og arbejde derfra.

Det er smart, fordi de fleste mennesker bruger Instagram via smartphone. Bruger du Instagrams app, ser du den samme opsætning som dine følgere.

Når du har hentet app’en, skal du oprette en profil ved at klikke på “Log på med telefon eller e-mail”. Herefter klikker du på “E-mail” i øverste højre hjørne og indtaster den e-mail, du gerne vil have tilknyttet Instagramprofilen – eksempelvis din arbejdsmail.

2. Tilføj virksomhedsnavn og brugernavn

Når du opretter en Instagramprofil til din virksomhed, skal du både indtaste et virksomhedsnavn og et brugernavn. Når du har fulgt punkt 1, vil du blive bedt om at indtaste “Fulde navn”. Her skal du ikke skrive dit eget navn, men din virksomheds navn. Det giver sig selv, at virksomhedsnavnet skal være din virksomheds (fulde) navn.

Instagram vælger nu selv et brugernavn til dig. Som Instagram skriver, kan du ændre det når som helst, men det er en god idé at gøre med det samme, så din profil er nem at finde.

Brugernavnet kan være din virksomheds navn – hvis det da ikke allerede er taget. Men et brugernavn på Instagram kan ikke indeholde mellemrum, og Instagram skelner ikke mellem store og små bogstaver. Hvis dit virksomhedsnavn består af flere ord, kan du derfor enten skrive dem sammen til ét ord, bruge underscore eller punktum eller nøjes med at skrive en del af dit virksomhedsnavn.

Dog er det vigtigt, at dit brugernavn er logisk og hurtigt at søge på, så det er nemt for følgere at finde din virksomhed på Instagram. Hvis du har et meget langt firmanavn, er det derfor en god idé at korte det ned på en måde, som stadig giver mening for følgerne.

Er dit ønskede brugernavn allerede taget, kan du evt. tilføje et tegn, din virksomheds lokation, ’.dk’ eller ‘.com’ til sidst.

Her får du et par eksempler på brugernavne for den fiktive virksomhed Diamond Wellness Spa & Salon i Aarhus:

  • diamondwellness
  • diamond_wellness
  • diamond.wellness
  • diamondwellness.dk
  • diamondwellness_aarhus

Et andet eksempel er den verdenskendte kaffebar Starbucks Coffee, som i daglig tale som regel kun omtales ‘Starbucks’. Da deres navn er unikt, og de er kendt for det korte “Starbucks”, har de valgt, at deres brugernavn kun skal være “Starbucks”. Deres virksomhedsnavn er naturligvis “Starbucks Coffee”.

4. Tilføj dit logo som profilbillede

Når du har fulgt punkt 1 og 2, foreslår Instagram først, at du finder Facebookvenner og dernæst, at du finder kontakter. Spring blot disse trin over for nu.

Dernæst vil du blive bedt om at tilføje et profilbillede. Hvis du allerede har forberedt et profilbillede, kan du vælge det fra din smartphones billedbibliotek og tilføje det med det samme.

Dit profilbillede bliver vist sammen med dit brugernavn, når du deler opslag. Det er også synligt, når man aflægger din virksomhedsprofil et besøg.

Det er vigtigt, at dit profilbillede på Instagram stemmer overens med din virksomheds visuelle identitet, så følgere hurtigt kan afkode og genkende, at det er din virksomhed. Derfor bør dit profilbillede på Instagram altid være din virksomheds logo. Logoet fungerer nemlig som din virksomheds personlige signatur.

Du kan læse mere om begrebet visuel identitet, og hvorfor det er så vigtigt i blogindlægget: Visuel identitet – hvad er det?

3. Skift til en virksomhedsprofil

Når du har oprettet en profil på Instagram, er den ikke automatisk en virksomhedsprofil. Det er noget, du selv skal ændre. Og det er heldigvis helt gratis.

Du ændrer det ved at trykke på de tre vandrette prikker i øverste højre hjørne. Under “Konto” vælger du nu “Skift til virksomhedsprofil”.

Nu kan du vælge at tilknytte din Instagramprofil til din virksomheds Facebookside, hvis du har sådan en. Det er ikke et krav, men en god idé. Gør du det, vil Instagram automatisk hente oplysninger såsom e-mail, telefonnummer, adresse og kategori fra Facebook.

Har du ikke har en Facebookside, skal du vælge “Spring over”. Herefter vil du blive bedt om at vælge en kategori og en underkategori, som beskriver din virksomhed. Hvis der ikke er en kategori, som beskriver din virksomhed helt præcist, så vælg blot det, der kommer tættest på. Til sidst skal du indtaste virksomhedens kontaktoplysninger (e-mail, telefonnummer og adresse).

Hvorfor bør du skifte til en virksomhedsprofil?

Det bør du, fordi en virksomhedsprofil har mange flere fantastiske funktioner end en personlig profil, som bl.a. hjælper potentielle kunder med at kontakte dig.

Eksempelvis har en virksomhedsprofil call-to-action funktionerne “Ring op” og “E-mail”, så besøgende med et enkelt klik kan ringe til dig eller sende dig en besked. De kan også se en rutevejledning til din virksomhed med et enkelt klik.

Den største grund til, at du skal skifte til en virksomhedsprofil er dog, at du får adgang til Indblik i Instagram. Det betyder, at du bl.a. kan se værdifulde oplysninger om dine følgere, og hvordan dine opslag klarer sig. Data som du kan bruge til at forbedre din indsats på Instagram.

5. Skriv en god biografi

En biografi på Instagram er en ultrakort beskrivelse af din virksomhed.

Og den er enormt vigtig.

Biografien er noget af det første, Instagrambrugerne ser, når de klikker sig ind på din virksomhedsprofil, fordi den er placeret lige under din kategori. Og din biografi kan have stor betydning for din evne til at tiltrække følgere. Med få ord (og evt. emojis) skal den gøre indtryk på potentielle følgere og fortælle dem, hvad din virksomhed kan, og hvad man kan forvente at se i din Instagram.

Din biografi på Instagram skal være kort og interessant på samme tid – og det er ikke nemt!

Giv dig derfor god tid til at skrive din biografi.

Brug gerne emojis og mellemrum, som gør den mere letlæselig og skaber blikfang. Men vær opmærksom på, at du skriver med den samme “tone of voice” i både din biografi og i opslag. Din virksomheds tone of voice angiver, hvordan du taler med dine følgere og skal afspejle din virksomheds personlighed.

Du ændrer din biografi ved at klikke på “Rediger profil”. Herefter kan du beskrive din virksomhed med op til 150 tegn. Nu, du er ved det, kan du også lige så godt tilføje et link til din hjemmeside.

6. Tilføj link til din hjemmeside

På Instagram er det ikke muligt at indsætte klikbare links på opslag mv. Din eneste mulighed for at få Instagrambrugere ind på din hjemmeside er derfor via din virksomhedsprofil.

Du tilføjer eller ændrer linket ved at klikke på “Rediger profil” (som når du ændrer din biografi). Herefter kan du tilføje et link under “Websted”. På din profil, vil linket fremgå lige under din bio.

Hvis du har delt et opslag om et emne, man kan læse mere om på din hjemmeside, er det en god idé at opdatere dit link, så det passer til det seneste Instagram-opslag. I opslaget kan du nu skrive: “Link i bio”, så du gør følgerne opmærksomme på, hvordan de kan få mere information.

Det kan lyde omstændigt – men det virker faktisk! I hvert fald, hvis følgerne synes, dit opslag er interessant nok til, at de vil yde den ekstra indsats for at se mere.

Har dit seneste opslag ikke direkte relevans for noget på hjemmesiden, kan du linke til forsiden eller alternativt til din blogside, hvis du har sådan en.

Sådan her kan en færdig Instagramprofil se ud:

7. Sæt i gang!

Nu ved du, hvordan du opretter en professionel Instagramprofil til din virksomhed. Det var det indledende arbejde, der baner vejen for din succes på Instagram. Næste skridt er (blandt andet) at dele flotte, interessante og inspirerende opslag med dine følgere.