Hvad gør du med din markedsføring i ferien?

Hvis du endnu ikke har tænkt på det, bør det stå øverst på din tjekliste til i morgen.

For det er ikke helt ligegyldigt om, og i så fald hvordan, du markedsfører dig selv i de normalt stille ferieuger.

I indlægget her gennemgår jeg de 3 spørgsmål, du bør stille dig selv op mod ferien, og som kan give dig svaret på, hvordan din markedsføring i ferien skal se ud. Til sidst får du mine anbefalinger.

1: Er du efterspurgt?

Det mest oplagte spørgsmål du skal starte med at stille dig selv er naturligvis, om dine kunder mangler dit produkt eller din service i den periode.

Hvis din målgruppe er B2B kan det være, at de holder ferie i de samme uger som dig, og derfor er de måske slet ikke tilgængelige til at lede efter dig.

Modsat kan din service eller dit produkt være noget, kunderne ikke har så meget tid til at se på i hverdagen, men som en ferieperiode netop giver ro og tidsoverskuddet til at få set på. I så fald er det enormt vigtigt, at du er synlig. Det kan f.eks. omhandle regnskab, organisering af data, valg af rengøringsudbyder og den slags.

Hvis din målgruppe er private forbrugere, er spørgsmålet, om dit produktsortiment eller din service er noget, der efterspørges i ferien. Gastronomi, oplevelser, behandlere af forskellig art, sælgere af forbrugsvarer osv. Det siger sig selv. Det er der naturligvis efterspørgsel på – og måske boomer det endda, fordi folk har mere tid til at “nyde” den slags.

Men hvad med håndværkere? Ferierne er for mange private tidspunktet, hvor man endelig får igangsat de der småprojekter, som man har gået og overvejet så længe, men ikke har haft tiden til. Renovering af badeværelset, udskiftning af taget, eller de sidste små detaljer på de gør-det-selv projekter, man har haft gang i.

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl om din målgruppe rent faktisk mangler dig i ferien kan du eventuelt ty til en søgeordsanalyse i Google AdWords, hvis du har adgang hertil. Her kan du få helt konkret svar på, hvor mange Google-søgninger der er på det, du udbyder i ferieugerne.

2: Er du kontaktbar?

Det andet spørgsmål du skal stille dig selv er, om du eller en anden i virksomheden er kontaktbar i ferien.

Hvis svaret er nej – at I er helt offline, og hverken svarer på mails eller telefon er svaret ret oplagt, at I bør slukke delvist eller helt for jeres markedsføring. I hvert fald, hvis jeres markedsføring er meget CTA-præget – altså lægger op til, at folk skal købe noget, bestille noget, tage kontakt til jer.

Hvorfor?

Fordi det giver et dårligt indtryk af din virksomhed, hvis du skriver, at de skal ringe til dig og ingen tager telefonen. Eller hvis folk bestiller et produkt, f.eks. i din webshop, og så først får en bekræftelse flere uger senere. Eller hvis folk indsender et spørgsmål via en kontaktformular på hjemmesiden eller til din Facebookside, og ingen svarer tilbage.

Hvis markedsføringen er mere branding-orienteret og fokuseret på at udbrede kendskabet til jeres virksomhed, kan det derimod sagtens give mening at fortsætte markedsføringen.

Du “risikerer” dog stadigvæk, at potentielle kunder forsøge at kontakte dig. Så det er vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad konsekvensen er, hvis folk ringer eller skriver forgæves. Kan du leve med det, eller kan det betale sig for dig enten at skrue ned for markedsføringen, eller måske at sørge for kontaktbar bemanding i ferien?

3: Hvilke aktiviteter giver mening og med hvilken volumen?

De to ovenstående spørgsmål leder til det afgørende: hvilke markedsføringsaktiviteter giver mening for dig og med hvilken volume?

Det skal understreges, at der jo ikke er noget facit, da den optimale ferieindsats vil variere fra branche til branche og være afhængig af din virksomheds helt specifikke situation. Men her er alligevel mine anbefalinger ud fra de forskellige scenarier.

Du er efterspurgt og kontaktbar

Fortsæt på fuld drøn med dine markedsføringsaktiviteter, uanset deres karakter – og skru måske endda op, hvis du er særligt efterspurgt i ferieugerne. AdWords, YouTube, Facebookopslag, Facebookannoncer, LinkedIn osv. – kom i gang 🙂

Du er efterspurgt, men ikke kontaktbar

Mit bedste råd er at finde noget feriebemanding – måske blot et par timer om dagen? For hvis du er efterspurgt i ferien, og du ikke er til at komme i kontakt med, er der potentiel omsætning, der kan gå tabt, og det er altid ærgerligt. Hvis du kan finde en god bemandingsløsning kan du fortsætte med et højt markedsføringniveau og høste al den potentielle omsætning, der måtte være.

Hvis det ikke er en mulighed med bemanding, er min anbefaling at køre aktiviteterne ned i volumen og ændre i dine budskaber, så det tydeligt fremgår, at folk ikke må forvente respons fra jer. Måske du skal holde dig til brandingorienterede kampagner, der udbreder kendskabet til virksomheden?

Du er ikke efterspurgt, men kontaktbar

Klø på med nogle brandingkampagner, hvor du fokuserer på at udbrede kendskabet til din virksomhed, men ikke har så meget fokus på henvendelser.

Du kan også planlægge nogle opslag på din Facebookside over ferieperioden, samt evt. lave nogle annoncer, som fokuserer på at udbrede kendskab, eller inspirere, overraske, underholde mv.

Du er ikke efterspurgt og er ikke kontaktbar

Det giver næsten sig selv – du kan sagtens slukke helt for markedsføringsaktiviteterne og gå offline.

God ferie 🙂