Skriver du om nogenlunde det samme på din Facebookside, Instagram, LinkedIn og blog hele året rundt?

Så går du glip af en masse potentiel opmærksomhed og engagement.

For jo bedre du er til at tilpasse din kommunikation til årstiden, feriedage og helligdage, jo større engagement vil du opleve.

Tilpas dit indhold til årstiden

Vi mennesker er optagede af tid – og særligt årstider. Helt sikkert mere end du tænker over.

Men hvad har årstiderne og deres karakteristika så lige med dig og din markedsføring at gøre?

Jo, hvis du formår at vinkle dine historier, så de er relevante for den pågældende årstid, vil de ramme folk mere præcist i det mindset, de befinder sig i, og derved få folk til at stoppe op og engagere sig i det, du fortæller.

Hvorfor?

Fordi folk er optagede af det, der foregår lige nu – det, der er relevant for dem lige nu og her, og som de derfor kan relatere til.

Det handler om at udnytte årstidens karakteriska i forhold til dit produkt eller din service.

Lad os tage nogle eksempler:

Massøren

Hvilke typer problemstillinger opleves på denne tid af året? Hvorfor? Hvordan kan man selv forebygge det, og hvordan behandles det, når først “skaden” er sket?

Der kan f.eks. være flere nakkesmerter om vinteren, fordi vi spænder mere op i kroppen, når vi fryser, eller fordi vi falder mere. Flere rygsmerter om sommeren, fordi der er mange højgravide, osv.

Restauranten / baren

Forårsretter, sommerretter, efterårsretter og vinterretter. Fortæl om årstidens råvarer, deres karakteristika, tilberedning, anvendelse osv.

Om sommeren er vi optagede af cocktails, der kan køle os ned. Baren kan inspirere med sommerdrinks, der er lette at lave selv.

Håndværkeren

Typiske opgaver for årstiden. Ses nogle typiske skader på bygninger på denne årstid? Er der særlige ting, man skal huske at tjekke selv, eller som kræver eftersyn for årstiden? Hvad er typiske gør-det-selv projekter på denne tid?

Rejsearrangør

I vinteren fryser vi, og mange drømmer sig væk til sol og varme. Du skal derfor fokusere på at fodre disse drømme. I sommeren kan du fokusere på vinterrejser, eller vise “her-og-nu” historier fra de forskellige destinationer.

Her er nogle virkelige eksempler fra nogle af vores kunders Facebooksider.

Forår

ITleg.dk arbejder med at implementere pædagogisk IT i institutioner, og vil med Facebooksiden inspirere folk til bedre brug af iPad i leg og udvikling af børn.

Efterår

Elscooterservice i Midtjylland sælger og servicerer elscootere og tilbehør til folk i hele landet. I midten af efteråret lavede de et opslag om vigtigheden af at rengøre elscooteren, før kulden for alvor begynder at slå igennem.

Ram plet med ferier og helligdage

I løbet af året har vi også en lang række af ferier og helligdage, som optager folk.

Nogle vil måske ved første indskydelse virke irrelevante for dig og umulige at inkorporere. Men prøv at gentænke om du ikke kan “twiste” dit produkt eller din service i en retning, så det alligevel får en form for relation til de forestående ferier og helligdage.

Det behøver ikke være et tilbud, du giver og kalder f.eks. “bededagstilbud”. Det kan lige så vel være, at du viser dit produkt brugt på en ny måde, som har sammenhæng med feriedagene og helligdagene.

Et godt eksempel er After Eight chokolade, der lige nu kører reklamer, hvor man ser chokoladerne overhældt med varm mælk, der giver en dejlig varm kakao her i juletiden.

Det kan også være, at du omdøber noget, eller blot fortæller en historie som er relateret til helligdagen – enten fra jer, der arbejder i virksomheden, eller fra jeres kunder.

Det kan være håndværkeren, der lægger en video op af, at tømrerlærlingene holder konkurrence i at puste æg til påske.

Eller massøren, der laver et godt tilbud på en “Valentins par-massage” op mod valentinsdag og fortæller om Inge og Troels, der sammen fik en par-massage hos hende.

Her er to konkrete eksempler fra vores kunders Facebooksider.

Jul

Til julen 2017 valgte skønhedsklinikken at køre en julekampagne med “julegaven til sig selv”, med et tilhørende billede og teksten “Merry Kissmas”. Julen er på den måde centrum i budskabet.

Valentinsdag

Til Valentinsdag lavede vinbaren Plan B i hjertet af Århus en særlig menu for par, som de markedsførte på bl.a. denne måde.

Husk at tjekke, om omgivelserne på det du lægger op også stemmer overens med årstiden og budskabet i videoen. Det er dumt at lægge noget op om kulde, frost og sne, hvis solen skinner på billedet eller videoen 🙂 Du kan evt. tjekke om du kommer til at lave andre af de typiske fejl på Facebook.

Lav et årshjul

En god idé kan være at lave et såkaldt “årshjul”.

Sæt dig ned og tegn en cirkel på et stykke papir. Inddel cirklen i 12 lige store dele, der hver repræsenterer sin måned.

Skriv nu for hver måned, hvad der findes af helligdage og feriedage, som du på en eller anden måde kan relatere til dit produkt eller din service.

Du kan også anvende årshjulet til at indskrive det typiske vejr, og hvordan det kan relateres til din virksomhed.

Når dit årshjul er på plads handler det bare om at følge det året rundt. Skab nogle spændende og relevante vinkler på dit indhold, så det rammer den årstid, samt de ferier og helligdage, der er på vej.

Hvorfor virker det?

At tilpasse dit indhold og din kommunikation på denne måde vil skabe større engagement, fordi det tilføjer relevans til din kommunikation.

Dit opslag bliver pludselig relevant for dine følgere lige nu og her, fordi den vinkel du giver dit indhold matcher med det, de er omgivet af i deres hverdag lige nu.

Men husk, at du ikke blot skal skrive salgsopslag i en helligdagsindpakning – det kommer du ikke langt med. Læs eller genlæs evt. Sælg ved ikke at sælge på Facebook.

Du kan også få flere gode idéer til dine Facebookopslag i det tidligere blogindlæg: 10 tips til det gode Facebookopslag.