Det er efterhånden en del år siden, at Google indførte de såkaldte “personlige” eller “tilpassede” søgeresultater, men der er stadig kun meget meget få, der er opmærksomme på det og overhovedet ved, hvad det betyder.

Personlige søgninger – kort fortalt

De resultater du får vist på Googles søgemaskine for en bestemt søgning er ikke magen til de resultater, som jeg får vist her hos mig, når jeg laver fuldstændig samme søgning. Og din bankmands søster får et helt tredje sæt resultater vist hos sig på samme søgning!

Hvorfor? Fordi Google medtager historikken fra lige netop din computer, når det besluttes, hvilke resultater du skal se. Det betyder, at hvis du ofte søger efter din egen virksomhed, for at sammenligne din placering med konkurrenternes, og klikker ind på din hjemmeside derfra, så noterer Google, at din egen hjemmeside kan du godt lide at få vist – for du trykker jo på den. Derfor vil Google automatisk begynde at vise din side oftere og på en højere position, for at gøre dig glad, så at sige.

Men du bliver nok ikke glad, når du (måske netop i dette øjeblik?) indser, at placeringen som nr. 1 slet ikke er korrekt. Faktisk bliver du højst sandsynligt rigtig skuffet – og det kan jeg godt forstå!

Du kan også opleve det modsatte. Hvis du ofte klikker på konkurrenternes sider, for lige at se hvad de laver og om der sker noget nyt. Ja, så registrerer Google, at du hellere vil se deres sider end din egen og derfor placeres deres sider højere end din.

Personlig søgning er noget du kan slå fra, men det er en helt ubetydelig lille del af befolkningen der gør det – nok netop fordi langt de fleste slet ikke ved det findes.

Jamen, jeg vil være nr. 1 på Google!

Godt, for der er heldigvis metoder til at finde ud af, hvordan din reelle placering på Google ser ud – og metoder til at forbedre den!

Løsningen hedder SEO eller “Search Engine Optimization”. Det har du måske nok hørt om? Kort fortalt er det at optimere din hjemmeside, så den lettere kan findes i søgninger på Google. Selvom folks søgninger er personlige og påvirket af deres egen historik, kan man gøre visse ting på hjemmesiden for at hjælpe til, at den får en højere placering, når folk søger på noget særligt.

Til sidst skal du vide, at de allerbedste placeringer på Google er dem, folk har betalt sig til – altså annoncerne. De kaldes også “Google AdWords”, og hvis det er vigtigt for dig at blive fundet først på Google, kan det være en rigtig god og ikke mindst effektiv løsning!

Du kan få styr på alle Google begreberne her.