Alt for mange virksomheder har ikke styr på Google My Business.

Men det er enormt vigtigt.

Det er nemlig en stor del af din virksomheds udtryk udadtil, og hvis du ikke er opmærksom, kan du faktisk i værste fald ende med slet ikke at have kontrol over, hvad der står om din virksomhed på Google.

I dette blogindlæg kan du blive klogere på Google My Business, og hvordan du sikrer, at du har ejerskabet, og dermed kontrollen, over din egen profil.

Hvad er Google My Business?

Men først og fremmest – hvad er det jeg taler om? Det er Google My Business. Jeg har også hørt det omtalt som “Google firmaprofil”, “Google profil” eller “Google Places”. Sidstnævnte er en forældet betegnelse. Men den helt korrekte betegnelse er altså “Google My Business”.

Google My Business er kort fortalt en profil på Google, hvor du angiver din virksomheds kontaktinformationer, så folk kan komme i kontakt med din virksomhed. Profilen vises på Google og på Google Maps, og giver dig samtidig en profil på Googles sociale netværk: Google Plus.

På profilen oplyser du, hvilken eller hvilke branchekategorier, der passer på din forretning, således at Google kan koble din virksomheds Google My Business profil til lokale søgninger. Det betyder, at profilen findes og vises på Google og Google Maps, når folk søger efter din service eller dit produkt i relation til den geografiske lokation, du tilhører.

Jeg har tidligere skrevet en del om Google My Business og forskellen på det og andre former for synlighed på Google. Læs f.eks. Synlighed på Google – Sådan! eller Få styr på Google begreberne.

Hvad jeg ikke har skrevet om før er dog, hvad du skal være særligt opmærksom på, når det kommer til Google My Business, og hvad det er, der er vigtigt at have styr på. Men det kommer her.

Det skal du vide om Google My Business

Her har jeg listet tre ting, som det er vigtigt du er opmærksom på, og aktivt tager stilling til, når du arbejder med din Google My Business.

Google My Business er ikke “alt du har brug for”

Jeg hører ofte om bureauer, der fortæller deres kunder, at det eneste de har brug for, for at blive fundet på Google, er en Google My Business profil. Det er nu ikke rigtigt. I hvert fald vil jeg påstå, at en Google My Business profil i 9 ud af 10 tilfælde ikke vil være nok til at mærke en markant forskel i tilgangen af nye kunder.

En Google My Business profil sikrer kun en meget basal synlighed på Google. I langt de fleste tilfælde er det nødvendigt at supplere din markedsføring med AdWords, SEO eller måske et socialt medie som Facebook eller Instagram.

Google My Business bør ikke være et abonnement

Har et bureau nogensinde tilbudt dig hjælp til din Google My Business profil og tilbudt dig en abonnementsløsning?

Der er naturligvis mange forskellige forretningsmodeller, og man kan have forskellige holdninger til, hvordan man bør og ikke bør arbejde med Google My Business. Min klare holdning er dog, at arbejdet med en Google My Business profil aldrig bør være på abonnement, hvor du betaler et bureau for at administrere din Google My Business profil for dig.

Men hvorfor egentlig ikke?

Google My Business er noget, du opsætter én gang, og hvis du gør det ordentligt, så behøver du faktisk ikke røre ved det igen, før du måske får behov for at skifte et telefonnummer, en adresse eller lignende.

Når det kommer til en Google My Business profil, er der nemlig ingen “søgeord”, og der er ingen decideret “optimering” af profilen. Kort fortalt: der er ingen vedligeholdelse på profilen — så hvorfor betale abonnement for det?

Nu tænker du måske, om bureauet så ikke betaler til Google for profilen? Nej. Det koster absolut intet at have en Google My Business profil.

Derfor bør du altid få et bureau til at hjælpe dig, som kun tager et engangsbeløb for at opsætte din Google My Business profil – medmindre du selv kan finde ud af det naturligvis.

Opdatering, januar 2018:

Som noget nyt fra denne måned er det nu muligt at opdatere din Google My Business profil med indlæg. Disse indlæg kan sammenlignes lidt med statusopdateringer på sociale medier. Det er simpelthen en lille besked, som du kan skrive på profilen om f.eks. nuværende tilbud, begivenheder, eller f.eks. om noget, der er relevant for årstiden.

Med denne ændring kan det altså pludselig godt give mening at have Google My Business på et abonnement – hvis altså abonnementet indeholder udarbejdelse af disse indlæg.

Du bør altid eje din egen Google My Business profil

Ejer du din egen Google My Business profil?

Super! Sådan bør det også være.

Men er det et bureau, eller måske en tidligere ansat, der ejer din Google My Business profil, så skal du spærre øjnene godt op nu, for det kan have store konsekvenser for din virksomhed.

Google My Business profiler fungerer nemlig på den måde, at en Googlekonto har ejerskab over profilen, og det er via den Googlekonto, at profilen tilgås og administreres. Den Googlekonto skal naturligvis tilhøre dig.

Hvis du ikke selv har ejerskabet over din Google My Business profil betyder det i praksis, at du ikke selv har kontrol over dine kontaktoplysninger på Google. I princippet kan det bureau, eller den person, der ejer din Google My Business ændre dit firmanavn, dit telefonnummer osv., uden at du har nogen indflydelse på det. Det dur ikke!

Husk derfor, at du altid selv skal eje den Googlekonto, som har ejerskabet over din Google My Business profil. Hvis et bureau hjælper dig med profilen kan de være koblet til profilen som manager eller lignende, men du bør altid have ejerskabet.

Det kan naturligvis ske, at bureauet eller personen ikke har tænkt over, at du bør have ejerskabet, og at du ikke har spurgt. Hånden på hjertet, så var det også sådan hos os førhen. Vi overdragede først ejerskabet af profilerne, når en kunde spurgte efter det. Men det lavede vi simpelthen om på, fordi det naturligvis altid bør være kunden, der ejer sine egne oplysninger på Google — og det kan man lige så godt få gjort allerede fra start.

Sådan får du styr på Google My Business

Er du i tvivl om du overhovedet har en Google My Business profil? Og hvis du har en, er du så helt sikker på, at du har ejerskabet over den? Følg nedenstående trin og få svaret.

1: Har du en profil?

Du starter med at Google din virksomheds navn.

Kommer der en profil op ude i højre side af Google? Her skulle gerne stå din virksomheds navn, din adresse og andre oplysninger, i stil med nedenstående.

Hvis svaret er ja, så har du en Google My Business profil, og så skal du videre til trin 2.

Hvis svaret er nej, så har du ikke en Google My Business profil, og så skal du bare have oprettet en, eller have hjælp til at oprette en. Og husk så at finde et bureau, der både giver dig ejerskab over profilen, og som kun tager et engangsbeløb for at oprette den 😉

2: Tjek om der er taget ejerskab over profilen

Hvis der dukker en profil op, når du søger efter din virksomheds navn, skal du starte med at kigge efter sætningen: “Ejer du denne virksomhed?”.

Hvis denne sætning fremgår på profilen betyder det, at den er uofficiel, eller “midlertidig”. Det betyder, at det er en profil, som Google har oprettet til din virksomhed, fordi Google ad andre veje har fundet frem til din virksomheds eksistens og kontaktoplysninger.

Hvis din profil har denne sætning betyder det, at der ikke er taget ejerskab over den — og det skal du derfor gøre med din Googlekonto ved at klikke på sætningen og logge ind. Og så skal profilen opsættes korrekt og professionelt – eller du kan få et bureaus hjælp til at gøre det.

3: Tjek om du har ejerskabet

Hvis sætningen “Ejer du denne virksomhed?” ikke fremgår af din profil, så er der allerede taget ejerskab over den.

Spørgsmålet er så, om det er dig der har ejerskabet?

Det kan du finde ud af ved at logge ind via dette link: www.google.dk/business.

Log ind med den Googlekonto som du formoder kunne have adgang til Google My Business profilen. Hvis det ikke viser sig at være den, må du forsøge igen med alle de Googlekonti, du har kendskab til, for at udelukke alle muligheder.

Hvis profilen er at finde på Googlekontoen ser det ud som nedenstående screendump. Bemærk, at der på profilen står “offentliggjort”, hvilket betyder, at det er en profil, der er bekræftet og aktivt vises på Google.

Hvis der ikke findes en Google My Business profil på Googlekontoen, vil der være et Danmarkskort, når du har logget ind som set nedenfor.

4: Anmod om at få overført ejerskabet

Hvis du finder frem til, at du ikke har ejerskab over din egen Google My Business profil, er det nemmeste at prøve researche, hvem der har lavet profilen for dig. Er det en ven, en tidligere ansat, eller måske et bureau?

Hvis du kan finde frem til det, så tag direkte kontakt og bed om at få ejerskabet overflyttet til den e-mail, der er tilknyttet din Googlekonto.

Hvis du ikke kan finde ud af, hvem der ejer profilen, kan du ved at udfylde en formular til Google anmode om at få overført ejerskabet af profilen til dig.

Det gør du ved at logge ind på din Googlekonto og følge nedenstående trin.

Det er min erfaring, at jo mere oplagt det er, at du bør have ejerskabet, jo nemmere går det. Det kan du f.eks. bevise ved at anmode om ejerskabet fra en Googlekonto, der er koblet til en officiel e-mail adresse fra virksomheden. Altså f.eks. at vi anmodede om ejerskab af atriumWebs Google My Business profil fra en Googlekonto med mailen info@atriumweb.dk — en mail med det officielle domænenavn, der tilhører virksomheden.

  1. Klik på “tilføj ny placering”
  2. Begynd at indtaste din virksomheds navn, indtil du ser den på listen og vælg den
  3. Tjek, at alle oplysninger er korrekte og vælg “fortsæt”
  4. Du får nu besked om, at der allerede er taget ejerskab over profilen, og de to første bogstaver af den e-mail, der har ejerskab vises for dig. Hvis du kan genkende mailen er det med at logge ind, eller kontakte ejermanden og bede om ejerskab.
  5. Hvis du ikke kan genkende mailen der angives, vælger du “Anmod om ejerskab”
  6. Udfyld formularen
  7. Du modtager nu en e-mail med bekræftelse på din anmodning. Typisk står der heri, at du skal vente 7 dage på at den nuværende ejer reagerer. Du modtager en mail med besked om, at ejerskabet er overført, såfremt ejeren overfører det til dig.
  8. Har du ikke fået en reaktion efter 7 dage, skal du tilbage til bekræftelsesmailen og følge den instruktion, der er angivet her. Typisk er det et link til en ny formular, der også skal udfyldes. Herefter plejer det ikke at tage mere end et par dage, før du modtager besked fra Google om deres afgørelse. Ofte er det sådan, at den nuværende ejers ejerskab ophøres, således at sætningen “Ejer du denne virksomhed” nu står på profilen, så du kan overtage ejerskabet i stedet.

Jeg håber, at du nu har helt styr på Google My Business.

Hvis du stadig synes, det er lidt indviklet, skal du ikke tøve med at skrive til mig. Jeg besvarer og forklarer med glæde yderligere.