Du har fødselsdag om en måneds tid og du skal komme på nogle ønsker, som du kan give til familie og venner. Derfor sidder du og surfer lidt på nettet. Du finder frem til en rigtig flot rød taske på boozt.com, som du klikker ind og ser lidt på og ender med at skrive på din ønskeseddel.

Men hov — nu dukker den røde taske fra boozt.com op, hvor end du kigger! Både på Facebook, i artikler du læser og sågar en helt tilfældig hjemmeside om fiskeri! Og den giver ikke slip. Den røde taske forfølger dig i flere måneder!

Hvorfor? Det skyldes remarketing og/eller retargeting. Et enormt spændende og effektivt koncept, som jeg netop har været til et seminar omkring. Seminaret handlede om at lave det på en intelligent måde, der ikke opleves som en direkte forfølgelse uden ende. Det slog mig dog, at mange måske slet ikke kender til konceptet. Derfor starter jeg lige med en introduktion til begreberne.

Hvad er remarketing?

Samlet kan man sige, at remarketing, eller retargeting, er markedsføring, der er målretter personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside eller webshop. Mere specifikt er typen af markedsføring på nuværende tidspunkt annoncer.

På den måde ved man altså, når man laver remarketing eller retargeting, at personen der ser ens annonce allerede har været inde på ens hjemmeside.

Man kan enten lave bred remarketing eller retargeting, målrettet alle, der har været på ens hjemmeside. Altså også dem, der blot har set forsiden og så har klikket ud igen med det samme.

Eller man kan lave smal remarketing eller retargeting, målrettet udvalgte personer, der har fået vist udvalgte sider — f.eks. dig, efter du har kigget på den røde taske på boozt.com.

Google remarketing og Facebook retargeting

Der er som sagt to forskellige ord for konceptet. Google har sat sig på begrebet “remarketing”, og det dækker over Google AdWords annoncer på det såkaldte “displaynetværk”, der er målrettet folk, der tidligere har besøgt din hjemmeside.

Læs evt. blogindlæg om Google begreberne her.

Displaynetværket indeholder millionvis af nyhedssider, blogs og andre hjemmesider, hvilket er forklaringen på, at du pludselig ser den røde taske på en hjemmeside om fiskeri. Ejeren af denne fiskeri-hjemmeside har nemlig solgt annonceplads til Google, som så har givet pladsen boozt.com, for at de kan vise lige præcis dig en annonce for lige præcis den røde taske du så på deres hjemmeside.

Facebook har med deres annoncering gjort det samme muligt, men eftersom Google allerede havde sat sig på ordet remarketing, måtte de finde på noget andet. Derfor har de kaldt det “retargeting”. Princippet er fuldstændig det samme, bortset fra, at annoncerne altså her udelukkende vises indenfor Facebooks eget Univers (som så også inkluderer Instagram og faktisk også forskellige apps – men det er en helt anden historie).

Hvordan fungerer det?

Remarketing eller retargeting er kun muligt pga. de såkaldte “cookies”. Det er en hel del teknisk at forklare hvad cookies helt specifikt er, så lad mig springe det over og nøjes med, hvordan de virker.

Cookies kan bedst beskrives med en metafor om småkagekrummer. I stedet for det klassiske eventyr om Hans og Grete, hvor Grete efterlod brødkrummer, for at blive fundet, er det her omvendt. Hjemmesiderne giver dig brødkrummer med fra deres hjemmeside og videre rundt på Internettet, for at de kan finde dig.

Når du besøger f.eks. bilka.dk eller boozt.com giver de dig således småkagekrummer med derfra igen, som gør dem i stand til senere at finde dig på andre hjemmesider — f.eks. Facebook og en tilfældig hjemmeside om fiskeri.

Du får altid disse småkagekrummer med fra hjemmesider, også selvom du ikke selv har bedt om det. Man kan faktisk sige, at de direkte lægger krummerne i “lommen” af dig. De fleste sider varsler dig om det vha. de såkaldte “cookie-beskeder”, der popper op, når du besøger deres hjemmeside.

Hvordan er det så retargeting ser ud? F.eks. sådan her, fra min Facebookprofil, hvor jeg blev forfulgt af den røde taske…

Forfulgt-af-roed-taske-Facebook

Hvordan laver du så selv remarketing eller retargeting i din virksomhed? Og hvordan undgår du, at blive en af de irriterende firmaer, der forfølger kunderne uden ende? Det må jeg vende tilbage med i nye blogindlæg 🙂