Facebook boomer af ulovlige konkurrencer. Både fra falske sider, der udgiver sig for at være virksomheder, de ikke er, og fra reelle virksomheder, der bare er uvidende om konkurrencereglerne — eller værre: ligeglade!

Men det er da også fristende at lave en konkurrence, hvor folk skal tagge en ven for at være med. Du ville jo nå rigtig mange mennesker, meget nemt og hurtigt. Men du skal lade være! Og det skal du af tre helt åbenlyse grunde:

  1. Det er imod Facebooks konkurrenceregler, og kan få store konsekvenser for din side (uddybes sidst i indlægget)
  2. Rigtig mange er mættede og trætte af ulovlige konkurrencer og du har naturligvis ikke lyst til at være endnu en af de sider, folk er trætte af
  3. Det giver bare ikke et godt indtryk af din virksomhed, at du ikke har styr på reglerne

Lad os starte med at få klarlagt, hvad det helt specifikt er, du ikke må ifølge Facebooks konkurrenceregler.

Det må du ikke

Kort fortalt må du ikke udnytte den personlige tidslinje og venneforbindelser. Det vil sige, at du i din konkurrence ikke må kræve eller præmiere en handling, der involverer folks personlige tidslinjer, eller deres venneforbindelser. Derfor gælder følgende:

Du må ikke kræve deling på egen profil

Ergo må du ikke i konkurrencen kræve, at folk skal dele konkurrencen for at deltage. På den måde involveres personens private tidslinje nemlig — og det er det, du ikke må. Konkurrenceregler-del-selv

Du må ikke kræve deling på venners profiler

Ved at kræve, at folk deler konkurrencen på deres venners tidslinjer udnyttes personens venneforbindelser, og disse venners tidslinjer involveres, uden at de har indflydelse på det. Og det må du ikke. Konkurrenceregler-del-venner

Du må ikke kræve at tagge sig selv

Hvis du lægger et billede op, må du ikke kræve, at folk skal tagge sig selv i billedet. Igen involveres den personlige tidslinje nemlig, idet et tag betyder, at billedet vil fremgå på personens egen tidslinje. Konkurrenceregler-tag-selv

Du må ikke kræve at tagge venner

Du må heller ikke kræve, at en person tagger sine venner. Hverken i et billede eller i en kommentar til billeder. Igen vil det nemlig koble konkurrencen til vennernes tidslinje. Konkurrenceregler-tag-andre

Du må ikke lave en konkurrence uden Facebook disclaimer

Facebook vil ikke have noget med din konkurrence at gøre! Selvom det er OK du laver den, hvis den er lovlig vel at mærke, står der derfor i Facebooks konkurrenceregler, at du skal bekræfte, at din konkurrence ikke er forbundet med Facebook.

En typisk Facebook disclaimer du kan kopiere og bruge i din egen konkurrence får du her: “Denne konkurrence er på ingen måde sponsoreret, støttet, administreret af, eller forbundet med Facebook.”

Du må ikke lave konkurrencer i uoverensstemmelse med markedsføringsloven

Den sidste regel er, at du naturligvis skal sørge for, at din konkurrence overholder markedsføringsloven i dit land.

Heri står bl.a., at du ikke må angive vildledende eller urigtige informationer, og at din markedsføring tydeligt skal kunne identificeres som netop markedsføring. Læs evt. hele den danske markedsføringslov.

Lad os lige opsummere:

Facebooks-konkurrenceregler-omsummeret

Derfor må du ikke

Det kan egentlig siges meget kort. Facebook vil give brugerne den bedst mulige oplevelse. Hvis du i din konkurrence kræver, at folk skal dele eller tagge, vil det resultere i, at mange brugere ser din konkurrence, uden at have bedt om det, og det anser Facebook ikke for at være en god oplevelse.

Man kan også sidestille det med spam-mails. Brugerne har ikke bedt om at se en konkurrence fra dig, men får den alligevel. De ser altså en reklame for/fra dig, som de ikke har tilkendegivet, at de ønsker at modtage.

Hvad vil du selv sige til pludselig at modtage nyhedsbreve fra et firma du slet ikke kender, og som du ikke har bedt om noget fra?

Desuden kan du slet ikke lave en fair konkurrence, ved at vælge en vinder blandt alle, der deler konkurrencen. Det er nemlig slet ikke muligt at få en komplet liste over alle, der har delt den. Det er derfor en god grund i sig selv til at lade være.

Det må du godt

Hvad er det så du godt må gøre i konkurrencer på Facebook?

Der er heldigvis mange muligheder, og jeg lover dig for, at du sagtens kan lave en rigtig god og succesfuld konkurrence inden for de rammer! Det handler bare om at være kreativ, og finde lige præcis den vinkel, der vil få folk til at være med.

Det skal lige nævnes, at jeg tager udgangspunkt i, at du laver konkurrencen som et almindeligt opslag fra Facebooksiden, og ikke kører den i app eller et såkaldt “konkurrencemodul” på siden.

Du må godt kræve kommentar

Det vil sige, at folk f.eks. skal svare på et spørgsmål, fortælle hvorfor de skal vinde, dele en oplevelse, eller måske endda skal uploade et billede i en kommentar. Dette plejer at virke enormt godt og kan engagere folk meget, hvis du finde den rigtige vinkel og får formuleret det godt nok. Samtidig udbredes din konkurrence stadig hurtigt, da de, der deltagers netværk vil få besked om, at en person de kender, har kommenteret dit konkurrence-opslag — uden at det er anmasende.

Konkurrenceregler-god-konkurrence

Du må godt kræve like af opslag

“Like dettte opslag, så er du med i konkurrencen” er også helt OK.

Det kan dog virke en smule “tamt”, at folk kun skal like opslaget, uden at foretage sig andet. Derfor er det min anbefaling, at du kombinerer det, så der kræves både et like til opslaget og en kommentar, eller at du nøjes med at kræve en kommentar. Det giver mere handling, aktivitet og “liv” til konkurrencen.

Du må godt kræve like af siden — men du skal lade være!

Langt de fleste konkurrencer du ser kræver, at du skal like den pågældende Facebookside for at deltage. Og det er faktisk ikke direkte mod Facebooks konkurrenceregler — men jeg vil på det kraftigste fraråde dig at gøre det.

Hvorfor?

Fordi mange generelt er trætte af at skulle like sider, blot for at deltage i konkurrencer, og det vil da ikke være fedt at være “endnu en” af de sider, som folk er trætte af, vel?

Derudover er en sådan konkurrence slet ikke fair! For du har ikke mulighed for at se en komplet liste over alle, der har liket din side. Jo-jo, du kan finde en liste med navnene på lang de fleste følgere, men enkelte har måske en særlig privatindstilling, der gør, at de ikke kan ses af listen. Derfor vil det ikke være fair overfor deltagerne.

Men den vigtigste grund til at lade være er, at det giver din side de forkerte likes. Som langt de fleste kommer du måske til at fokusere meget på dit fan-tal, altså hvor mange, der har liket din side, og det er måske det tal, du prøver at forbedre med en konkurrence.

Men det skal du væk fra! For de personer, der kun liker din side for at være med i en konkurrence, kommer ikke til at give dig nogen som helst værdi fremover. Faktisk kan de direkte være skadende for din side! Hver gang du offentliggør et opslag, går Facebook nemlig ind og fører statistik over, hvor mange af dine likes, der interagerer med dine opslag — og hvis det kun er en meget lille del, der gør det, vil dine opslag blive kategoriseret som mindre gode, og ikke få flere visninger. Og folk, der kun har liket din side pga. en konkurrence vil ikke interagere med dine opslag — for de er ikke reelt interesseret i dig, din virksomhed, eller i dine produkter.

Ergo skal du lade være med at kræve, at folk skal like din Facebookside, for at deltage i din konkurrence. Læs evt. blogindlægget om princippet bag Facebook, der forklarer mere uddybende, hvad det er der afgør, om dine opslag på Facebook ses af mange eller ej.

Gråzonen — Her er du på grænsen

Der er naturligvis også en gråzone — og den er faktisk meget stor, når det kommer til Facebooks konkurrenceregler.

F.eks. må du godt opfordre til at tagge og dele konkurrencen — du må bare ikke kræve det, for at folk er med i konkurrencen.

Stadig mener jeg dog personligt, det er dumt, da den almindelige Facebookbruger ikke nærlæser teksten og dermed med stor sandsynlighed vil opfatte det som et krav, og det er mange som sagt trætte af.

Desuden — hvis din konkurrence er fed nok, skal folk nok dele den med deres venner, uden at du behøver skrive det 🙂

Der kan også være noget med formuleringerne. “For at deltage, skal du skrive navnet på den, du vil dele præmien med” er jo i princippet ikke et krav om at tagge, men det er jo i bund og grund det, der ligger bag. Så snart man begynder at skrive en persons navn i en kommentar, foreslår Facebook jo selv at tagge personen, og så vil langt de fleste jo gøre det alligevel.

Snedigt tænker du måske, men endnu engang vil jeg råde dig til at lade være. Det er bare ikke tjekket at bevæge dig i en gråzone, når du i stedet kan lave en succesfuld konkurrence, der med sikkerhed er inden for grænsen af det lovlige.

Hvordan du laver en hamrende succesfuld konkurrence, der overholder Facebooks konkurrenceregler, vil jeg skrive et separat blogindlæg om på et senere tidspunkt.

Konsekvenserne, hvis du ikke overholder reglerne

I praksis har Facebook ikke mange ressourcer til at slå ned på ulovlige konkurrencer, fordi der simpelthen er overflod af dem.

Men der er set eksempler på, at Facebook i yderste instans har lukket sider ned, som kontinuerligt har lavet ulovlige konkurrencer. Først modtager du dog en advarsel, hvor Facebook beder dig om at stoppe den ulovlige konkurrence-aktivitet på din side. Hvis advarslen ignoreres, kan siden altså ske at blive lukket.

Der er også set eksempler på, at Facebook har begrænset det antal af personer, som en side kan nå med opslagene. Simpelthen fordi Facebook har vurderet, at siden ikke giver Facebook-brugerne en god oplevelse. Det betyder altså, at siden ikke længere kan nå så mange personer, som den kunne førhen — der er lagt begrænsning på siden, som klart vil hæmme resultaterne.

Selvom Facebook som sagt ikke længere har så mange ressourcer til at sikre, at konkurrencerne efterleves, er det stadig enormt vigtigt, at du som virksomhed sørger for at overholde dem.

Facebooks konkurrenceregler er der af en grund — for at sikre, at Facebooks brugere får en god oplevelse. Og det skal du naturligvis bidrage til, ikke modarbejde. På den måde undgår du at irritere de mange, der er mættet og trætte af ulovlige konkurrencer, du giver det bedst mulige indtryk af din virksomhed, og så gør du det moralsk rigtige.

Spred ordet: Overhold Facebooks konkurrenceregler.

Hvis din konkurrence er fed nok, skal du nok få stor succes med den alligevel.

Læs evt. Facebooks konkurrenceregler i deres egen formulering. Kig under III, pkt. E.