Du har sikkert set den flotte blå knap under hvert eneste af din Facebooksides opslag.

“Boost opslag” hedder den.

Måske har du også prøvet at trykke på den? Så har du tilføjet dine betalingsoplysninger, indtastet hvem det er du gerne vil nå ud til.

Og pludselig kan du se, at du opnår en hel masse visninger, måske nogle likes på opslaget. Men hvor blev henvendelserne af?

De kommer ikke, fordi det ikke er det, du beder Facebook om at få!

Boost af opslag er faktisk kun én enkelt ud af mange forskellige annoncetyper på Facebook (i skrivende stund er der faktisk hele 12). Langt de fleste ved bare ikke, at de findes. Og det er ærgerligt, fordi du kan opnå helt forskellige (og meget bedre) resultater ved aktivt at tage stilling til din annoncetype.

Det hele afhænger af, hvad det er du vil opnå.

Så hvis du vil tage arbejdet med din Facebookside til det næste niveau, skal du læse videre her.

Lad mig præsentere: Annoncekontoen

Det mange ikke ved er, at al annoncering, også når du trykker på boost opslag-knappen, sker fra en annoncekonto.

De fleste opdager det aldrig, fordi Facebook helt automatisk opretter din annonce for dig på annoncekontoen, når du klikker på boost opslag-knappen.

Kort fortalt er annoncekontoen det sted, hvor alt du igennem tiden har lagt annoncekroner i på Facebook, findes. Og du tilgår din annoncekonto fra din annonceadministrator. Hvis du har, eller ønsker at have, flere forskellige annoncekonti kan du også få det. Så samles de i din annonceadministrator.

Mange ved heller ikke, at annoncer faktisk slet ikke behøver at kunne findes på Facebooksiden. Forstået på den måde, at du faktisk sagtens kan opsætte en annonce, der kun vises i folks nyhedsfeeds, i højre kolonne på Facebook og måske på Instagram, men som slet ikke findes, når man aktivt klikker ind på Facebooksiden og kigger alle opslagene igennem.

Hvis du ønsker det kan du sagtens bruge de opslag/statusopdatering, som du allerede har offentliggjort på Facebooksiden som en annonce. Men du kan også lave en helt ny, der ikke kommer på Facebooksidens væg eller “tidslinje”. Meget mere om, hvordan du opsætter en annonce i et senere blogindlæg 🙂

Du tilgår din annonceadministrator, og dermed annoncekonto, ved at klikke på pilen øverst i højre højre, når du er logget ind på Facebook. Vælg menupunktet “Administrer annoncer”.

Notér lige i hukommelsen, eller på et papir hvis du foretrækker det, at det fremover altid er herfra du skal lave annoncer på din Facebookside. Også hvis du “bare” vil booste af opslag. Brug aldrig mere boost opslag-knappen fra i dag 🙂

Hvorfor?

Fordi du fra annoncekontoen har mange flere muligheder, og dermed kan få langt mere ud af dine annoncekroner.

Jeg siger ikke du decideret spilder dine penge ved at bruge boost opslag-knappen, men du får ikke det optimale ud af dem – og det vil du jo gerne. Ik’?

De forskellige annoncetyper

Facebook ændrer, afprøver og tilføjer løbende forskellige typer af annoncer. I skrivende stund er der 12 forskellige.

Hvilken annoncetype du skal vælge handler om din målsætning. Altså: hvad er det du ønsker at opnå med annoncen?

Nu siger du måske med det samme salg. Salg, salg, salg. Og det kan jeg godt forstå du siger. Men hæng lige på et øjeblik.

På annoncekontoen er målsætninger overordnet opdelt i tre kategorier:

  1. Kendskab
  2. Overvejelse
  3. Konvertering

Disse kan du måske kende fra typiske teorier og modeller om “kunderejser” eller købsprocesser. Først skal man skabe kendskab til sit brand, dernæst skal man arbejde med kundens overvejelser og vurderinger i forbindelse med ens produkt eller service, og til slut kan man få dem til at konvertere, altså foretage en handling, der er værdifuld for en.

Du er nødt til at være realistisk, når du vælger annoncetype. Måske skal du ikke gå efter konverteringer, hvis du er et helt nyopstartet firma med helt nye produkter på markedet. Så skal du måske starte med kendskab, og bygge en base af følgere op på Facebooksiden, før du begynder at arbejde med konverteringer.

Under hver overordnede målsætningskategori findes en række konkrete annoncetyper, som hver især er målrettet det du vil opnå. Derfor vil det ved hver enkelt annoncetype også være forskellige tal du ser som resultater, og det er forskellige måder du kan vælge at betale for annoncen på. Simpelthen fordi fokus er forskelligt, alt efter hvad det er du vil opnå.

Læs om hver enkelt annoncetype og dens formål nedenfor.

1. Målsætningen “kendskab”

Hvis din målsætning er at opnå kendskab, kan du enten bruge annoncetypen “kendskab til brand” eller “rækkevidde”.

Kendskab til brand

Du skal bruge denne annoncetype, hvis dit formål er at nå ud til personer, der med stor sandsynlighed vil stoppe op ved opslaget og give det opmærksomhed, og som derfor senere vil kunne genkalde at have set en annonce fra dig.

Derfor er det primære der måles på i denne annoncetype “Estimeret stigning i annoncegenkaldelse”, som betyder hvor mange personer Facebook anslår, der vil kunne genkalde at have set din annonce, hvis de blev spurgte 2 dage efter de så den.

Rækkevidde

Hvis du vil blæse din annonce ud til så absolut mange som overhovedet muligt, så skal du bruge denne annoncetype.

Her tager Facebook altså ikke stilling til, om folk reelt kunne ske at stoppe op og interagerer med opslaget, blot om de er tilgængelige til at se opslaget. Den vigtigste faktor er derfor rækkevidde – altså hvor mange personer, der ser annoncen.

2. Målsætningen “overvejelse”

Hvis du vil arbejde med at påvirke kundens overvejelser på forskellig vis kan du arbejde med annoncetyperne “trafik”, “interaktion”, “installation af app”, “videovisninger” eller “leadgenerering”.

Trafik

Hvis du vil guide folk over på f.eks. din hjemmeside, hvor de kan læse mere, måske til en vigtig artikel, hvor du omtales, eller et andet sted på internettet, så skal du bruge trafik.

Ved at bruge denne annoncetype går Facebook målrettet efter de personer i din angivne målgruppe, som med størst sandsynlighed vil klikke på linket i opslaget/annoncen.

Interaktion

Annoncetypen “interaktion” indeholder faktisk tre forskellige dele. De har det til fælles, at målsætningen er at få Facebookbrugeren til at interagerer med noget.

Opslagsinteraktion

Den første mulighed er, at få folk til at interagere med et opslag, man har lavet. Og det er faktisk præcis denne annoncetype du anvender, når du bruger boost opslag-knappen. Målsætningen er her at få en reaktion på opslaget (synes godt om, elsker, ked af det osv.), en kommentar, en deling mv., men altså ikke andet end det.

Synes godt om for side

Denne annoncetype kan du anvende, hvis dit formål er at få flere følgere/likes på din Facebookside. Hermed vises dine annoncer til de Facebookbrugere der med størst sandsynlighed vil klikke “like” på din side.

Begivenhedssvar

Hvis du har oprettet en begivenhed på Facebook, som du gerne vil have folk til at deltage i, skal du anvende denne annonceform. Igen vises dine annoncer hermed til de Facebookbrugere, der med størst sandsynlighed vil klikke, at de deltager eller er interesserede i din begivenhed.

Installation af app

Hvis du har en app, som du gerne vil have folk til at installere, skal du anvende denne annoncetype, hvor du kan sende dem direkte i App Store eller Google Play for at installere den.

Videovisninger

Denne annoncetype er essentiel, når du ønsker at få flere videovisninger. Og det er uanset om det er i et opslag du allerede har lavet og offentliggjort på Facebooksiden, eller en video du ikke vil have på sidens tidslinje (eller “væg”), men kun i folks nyhedsfeeds.

Ved at bruge denne annoncetype, er der enormt mange penge at spare! Og tydeligt flere resultater at opnå, end blot at bruge boost opslag/opslagsinteraktion.

Leadgenerering

Med leadgenerering har du muligheden for at få leads. Du opretter en formular, som folk skal udfylde, hvis de er interesserede i at blive kontaktet omkring et eller andet – f.eks. en ny service du tilbyder, et særtilbud, eller et produkt.

Det kan f.eks. være, at du beder folk om at indtaste deres fulde navn, e-mail og telefonnummer.

Herefter kan du så gå ind og hente oplysningerne på de personer, der har udfyldt formularen.

Det er dog meget vigtigt, at du så også husker at følge op på de indtastede leads – og gerne hurtigt! Husk at man skal smede mens jernet er varmt 😉

3. Målsætningen “konverteringer”

Hvis du ønsker at fokusere på konverteringer, altså konkrete hændelser, der er værdifulde for dig, så er det annoncetyperne “konverteringer”, “salg fra produktkatalog” eller “forretningsbesøg” du skal arbejde med.

Konverteringer

For at kunne anvende denne annoncetype skal du have oprettet og installeret din Facebook pixel.

Hvad er det? Puha, det er et helt eventyr for sig, som jeg har planer om at skrive om på et senere tidspunkt. Men kort fortalt er det en sporingskode, der gør dig i stand til at spore, hvad folk foretager af handlinger på din hjemmeside.

Jeg håber, at du har en kontaktformular på din hjemmeside (det bør du have). Den vil du naturligvis gerne have henvendelser via. Det kan også være du har en webshop og naturligvis ønsker sælge. Hvad end det er det ene, det andet eller en helt tredje form for handling på din side du ønsker at opnå, kan du med denne annoncetype aktivt få Facebook til at vise din annonce for de personer, der med størst sandsynlighed vil udføre netop den handling. Og så kan du endda fortælle, hvad du er villig til at betale for handlingen, så du ikke kommer til at betale mere end det. Og hvis Facebook ikke kan give dig handlingerne til den pris – så stoppes annonceringen bare helt.

Salg fra produktkatalog

Hvis du har en webshop har du også mulighed for at oprette et “katalog” med alle dine produkter på Facebook. Når du har gjort dette kan du arbejde med dynamiske annoncer, som betyder, at du kan vise de produkter til folk, som de allerede har været inde at se på din hjemmeside.

Det kender du sikkert godt fra egen erfaring. Læs evt. det tidligere blogindlæg “Forfulgt af en rød taske”.

Forretningsbesøg

Hvis det er vigtigt for dig, at folk kommer fysisk ned i din forretning. F.eks. hvis du driver en café, klinik, eller tøjbutik uden webshop, så kan du anvende denne annoncetype til at målrette mod personer, der fysisk befinder sig i nærheden af din forretning, og som du gerne vil have ned forbi.

Jeg håber du er blevet klogere på de muligheder der findes for annoncering på Facebook, og at du fremover vil gøre to ting:

  1. Stoppe med at bruge boost opslag-knappen og fremover bruge annonceadministratoren/annoncekontoen
  2. Overvej din målsætning grundigt og vælg den mest optimale annoncetype ud fra dette