Organisk, betalt, AdWords, Maps, Plus, Places, eller er det My Business? Her får du en grundig gennemgang af Google begreberne, så du er helt med på deres betydning.

For dig, der har travlt, er her en hurtig opsummering af Google begreberne.

Begreb Forklaring Forbedring
Organiske resultater De “naturlige” resultater i Googles søgemaskine Via søgemaskineoptimering (SEO)
Google AdWords Annoncer i Googles søgemaskine Via AdWords
Google Billeder Billede-resultater i Googles søgemaskine Kategorisering og beskrivelse af dine billeder
Google Video Video-resultater i Googles søgemaskine Kategorisering og beskrivelse af dine videoer
Google Apps Apps-resultater i Googles søgemaskine Kategorisering og beskrivelse af din app
Google Maps Googles eget verdenskort, der kan tilgås direkte eller via søgemaskinen Via Google My Business
Google Plus Googles eget sociale medie Via Google Plus
Google My Business Profil på Google Plus og placering på Google Maps Via Google My Business

Organiske resultater

“Organiske resultater” er et af de mest brugte Google begreber, og er betegnelsen for de søgeresultater, der ikke er betalt for. Det er de resultater, som kommer helt automatisk, ved at Google søger på alle hjemmesider, for at finde indhold, som menes at være relevant for dig, ud fra præcis det, du har søgt på.

I dette tilfælde har jeg søgt på “atriumWeb webbureau”, der giver følgende resultater. De organiske resultater er markeret af den røde boks.

Google-begreber-organisk

Her bliver vores egen hjemmeside altså fundet organisk på baggrund af søgesætningen “atriumWeb webbureau”. Søgningen havde set ganske anderledes ud, hvis jeg havde søgt udelukkende på “atriumWeb” eller “webbureau”. Google forsøger altså at finde hjemmesider med indhold, der matcher 1:1 med det du har søgt på.

Om du får en god placering i de organiske resultater er afhængig af flere ting. Først og fremmest kommer det an på det indhold du har på hjemmesiden. Hvis din tekst ikke er god nok får du ikke gode nok organiske resultater på Google.

Samlet under én betegnelse, er alt det, der hjælper dig til en høj organisk placering på Google “SEO”, “Search Engine Optimization”, eller på dansk “søgemaskineoptimering”.

SEO er en hel videnskab for sig og indeholder rigtig mange forskellige ting, så det bliver til flere separate blogindlæg senere 🙂

Det vigtigste at bemærke for nu omkring de organiske søgninger er, at det er en langtidsinvestering. Det sker ikke lige over natten. Alt efter, om man beskæftiger sig på et nichemarked, med få konkurrerende hjemmesider, eller på et stort marked med enormt mange konkurrende sider, kan det tage alt fra 2-3 uger til flere år, før din side lever op til det fulde potentiale for at blive fundet organisk.

Derfor — hvis du vil findes på Google lige nu og her, hedder løsningen betalte annoncer, også kaldet Google AdWords.

Google AdWords

Kan man ikke betale sig til en god placering på Google? Ikke i de organiske søgninger, nej. Det kræver hårdt arbejde med SEO — og tid. Til gengæld kan du betale for annoncer på Google, også kaldet Google AdWords.

Disse annoncer kan have mange forskellige udformninger og er også en hel videnskab i sig selv at lave — derfor laver vi også flere separate blogindlæg om AdWords senere 🙂

De “almindelige” AdWords annoncer du finder direkte på Googles søgemaskine er placeret øverst, over de organiske søgninger, samt i højre side og indimellem også i bunden af siden. AdWords annoncer er i skrivende stund markeret med et gult mærkat “annonce”, for at gøre brugerne opmærksomme på, at der er betalt for, at personen får vist lige netop disse sider.

I samme eksempel som før, med søgningen “atriumWeb webbureau”, er AdWords annoncerne placeret her:

Google-begreber-adwords

AdWords annoncer indstilles til at blive vist, når der søges på bestemte ord eller sætninger. Det betyder, at man aktivt kan sikre, at ens annonce bliver vist, når folk søger på lige præcis ens produkt. Men som sagt er det en hel videnskab i sig selv, som Google decideret udbyder eksamener i — faktisk hele 6 stk.

Det skal kort nævnes, at AdWords annoncer også kan vises på millionvis af andre hjemmesider, hvor Google har annonceplads. De reklamer du tvinges til at se før YouTube videoer er også Google AdWords annoncer. Slutteligt inkluderer AdWords også shoppingannoncer, der vises direkte i søgemaskinen med billede, pris og hjemmesiden hvor de kan købes. Disse annoncer er dog kun mulige at lave for webshops. Et eksempel på dette ses her, ved en søgning efter “damecykel”.

Google-begreber-shopping

Google Billeder

Når du foretager en søgning på Google kan du vælge at filtrere søgningen, så du udelukkende får billeder frem. Det betyder, at du får de billeder frem i søgningen, der er blevet kategoriseret eller navngivet, så Google mener de er relevante for dig, ud fra det, du søger på.

I forhold til billeder på Google er det meget vigtigt at bemærke, at du ikke må bruge dem på din egen hjemmeside, Facebookside, eller nogen steder faktisk. Selvom billederne dukker op på Google, tilhører de nemlig stadig ejeren af den hjemmeside de er på. Det kan du læse meget mere om i blogindlægget Få styr på online ophavsret.

Google Video

Et andet filter du kan vælge i en Google søgning er “video”. På samme måde som med billeder vil du her blive præsenteret for de videoer, som Google mener er mest relevante for dig, ud fra det, du søger på.

Eftersom YouTube er ejet af Google, er der rigtig god mulighed for at finde lige præcis den video, du søger. Søgningen er dog ikke udelukket til YouTube-videoer, da også videoer fra mange andre sider inkluderes.

Google Apps

Søger du efter en app? Så kan du også gøre det på Google, i stedet for at skulle gå ind i Apple App Store eller Android Market, for at finde andre Apps.

En søgning direkte på Google giver dig de apps, der er relevante for din søgning og linker endda direkte til den side, hvorfra du kan downloade dem.

Google Maps

Googles kort-funktion hedder Google Maps. Det er et komplet detaljeret verdenskort, som både kan blive vist som et almindeligt kort, via satellit, eller med “street view”, som er helt nede på gadeniveau.

I gamle dage brugte langt de fleste krak, når de skulle finde frem til en destination. Man fandt rejsen på forhånd og printede en rutebeskrivelse ud. I dag er det simpelt at søge efter en destination på sin smartphone med indbygget GPS og blive guidet direkte derhen via f.eks. Google Maps.

For at din virksomhed kan blive fundet på Google Maps, er kravet først og fremmest, at du har en fysisk adresse, hvor virksomheden holder til. Dernæst skal du have en Google My Business profil.

Google Plus

Google Plus er Googles eget sociale medie, hvor personer og virksomheder skriver informationer om sig selv, deler opdateringer, opfordrer til at se andres opdateringer, deltager i diskussioner i grupper mv. Lidt i stil med Facebook.

Google My Business

Førhen var navnet “Google Places” og betød, at man oprettede sin virksomhed, så den kunne findes på Google Maps. I dag er det omdøbt til Google My Business, og er smeltet sammen med Google Plus.

Med Google My Business opretter du én profil til virksomheden, der inkluderer en Google Plus (G+) profil, en markør på Google Maps, samt oplysninger om adresse, hjemmeside, åbningstider mv. Samtidig åbner det op for muligheden for, at kunder kan skrive anmeldelser af din virksomhed, som kan ses af andre på Google.

I en almindelig Google søgning med eksemplet fra atriumWeb, vil Google My Business fremstå på følgende måde.

Google-begreber-mybusiness

Jeg håber du er blevet lidt klogere på Google termerne og kan bruge dette indlæg til at vurdere, hvor din egen indsats på Google skal fokuseres.