*Markér* *Kopier* *Sæt ind*
Så er den tekst klaret.
Markeret, kopiret og indsat på din hjemmeside.
Nej vent!
Stop op.
Og spørg dig selv: “Skriver jeg selv teksterne til min hjemmeside?”

Eller har du fået en tekstforfatter til at skrive dem og på den måde sikret dig, at teksterne er unikke og kun findes på din hjemmeside?

Hvis svaret er nej, så gør du dig måske skyldig i duplicate content. Og det kan have store konsekvenser for din virksomhed.

I dette blogindlæg vil jeg derfor fortælle dig om fænomenet duplicate content: hvad det er, og hvordan du undgår det. Derfor skal du læse videre, så du fremover ikke er i tvivl om, hvad du må – og ikke må.

Lad mig starte med at give dig 3 gode grunde til at undgå duplicate content:

  1. Det er ulovligt
  2. Det forringer din virksomheds placering på Google – og det kan resultere i tabt omsætning
  3. Det mindsker din virksomheds troværdighed

Hvad er er duplicate content?

Helt grundlæggende betyder duplicate content, at en hjemmesidetekst er kopieret og derfor fremgår flere steder. Der er mange forskellige former for duplicate content. I dette blogindlæg kan du blive klogere på de to typer, som jeg mener er mest relevant for dig, der måske ikke er helt så teknisk anlagt: intern duplicate content og ekstern duplicate content.

Intern duplicate content betyder, at den samme tekst findes flere steder på den samme hjemmeside.

Ekstern duplicate content betyder, at den samme tekst findes flere steder på forskellige hjemmesider. Det henviser altså til tekster, der er helt eller delvist identiske på forskellige hjemmesider.

Duplicate content forringer din placering på Google

Nogle gange er ekstern duplicate content en bevidst handling fra en af dine konkurrenter med det formål at forringe din placering i Googles søgeresultater – eller i håb om at forbedre deres egen. Hvad konkurrenten ikke ved er dog, at det højst sandsynligt ikke har den ønskede effekt.

Duplicate content gør det nemlig tæt på umuligt for Google at finde ud af, hvilken tekst, der er originalen. Når tekstens ophav ikke kan konstateres, vil rangeringen af søgeresultater ofte være tilfældig. Hvis flere hjemmesider indeholder den samme tekst, bliver de ikke alle vist øverst i søgeresultatet. Det gør kun den hjemmeside, som Google vurderer er den originale afsender. Resten vil få en dårligere placering i søgeresultaterne.

Den person eller virksomhed, som har skrevet de originale tekster til sin hjemmeside, vil derfor ikke blive belønnet for sin indsats, hvis en anden virksomhed kopierer indholdet, og Google ikke kan finde ud af, hvem den oprindelige afsender er.

Er der tale om intern duplicate content, vil Google vurdere din hjemmeside som dårlig, fordi den indeholder den samme tekst flere steder. Derfor vil den få en dårlig placering i søgeresultaterne.

Uanset om der er tale om intern eller ekstern duplicate content, kan det altså forringe din placering i Googles søgeresultater. Hvis din hjemmeside får en dårligere placering i søgeresultaterne, kan det betyde, at du mister potentielle kunder – simpelthen fordi de ikke finder din hjemmeside!

Vil du tjekke din nuværende placering på Google skal du være opmærksom på begrebet “personlige søgninger”.

Uvidenhed og dovenskab som undskyldning

Som regel er tekstindhold ikke kopieret i ond tro. Ofte handler det ganske enkelt om uvidenhed – og måske lidt om dovenskab. Enten er synderen ikke klar over, at det er ulovligt, eller også synes personen simpelthen bare, det er for tidskrævende at skrive sin egen tekst og kopierer derfor fra en anden hjemmeside for nemheds skyld.

Det kan da også være fristende, og det er vel også meget uskyldigt, er det ikke? NEJ! Duplicate content er et brud på ophavsretten og er derfor ulovligt!

Uvidenhed og dovenskab er ingen undskyldning for duplicate content. Uanset om der handles i god eller ond tro, så er duplicate content tyveri! Derfor skal du for alt i verden undgå det.

En god huskeregel er, at du kun har ophavsret til de tekster, du selv har produceret. Hvis du er i tvivl om begrebet, kan du læse vores tidligere blogindlæg og få styr på online ophavsret.

Sådan undgår du at lave duplicate content

Det handler ikke om, at du skal opfinde den dybe tallerken. Slet ikke. Du skal ikke komme med ny og revolutionerende viden. Men du skal skrive teksterne selv – på din egen måde. Ergo: Du skal skrive unikt indhold.

Du må altså hjertens gerne skrive frit fra leveren om et emne, du ved en masse om. Men hvis du har fundet inspiration til dine tekster et andet sted, er det vigtigt, at det fungerer som netop det: inspiration!

Derfor: hvis du selv har kopieret andres tekster ind på din hjemmeside, må du i gang med at luge ud. Lav det om. Skriv nye tekster. Simpelthen! Dine kunder vil opfatte din hjemmeside som original og troværdig, og samtidig vil du rangere højere i Googles søgeresultater.

Sådan tester du din tekst for duplicate content

Der findes mange tekniske metoder, som kan teste for duplicate content. Her vil jeg give dig et mere simpelt trick.

Vælg et lille uddrag af en tekst på din hjemmeside. Kopier den valgte sætning og indsæt den i søgefeltet på Google med citationstegn omkring. Start søgningen og se, hvad der sker!

Giver søgningen kun et enkelt resultat, er denne sætning i din tekst unik.

Hvis søgningen viser flere resultater, betyder det, at det samme indhold findes på andre hjemmesider end din egen. Der er med andre ord tale om duplicate content!

Uanset om det er dig selv, der er synderen, eller om det er en konkurrent, skal du handle med det samme!

Hvis du har kopieret tekst fra en anden hjemmeside

… så skal du straks i gang med at skrive nyt og unikt indhold til din hjemmeside.

Ingen undskyldninger!

Det tager tid og kræver omtanke – men det betaler sig! Hvis du ikke selv har tiden eller evnerne til at skrive originalt indhold, kan du få en tekstforfatter til at gøre det for dig.

Husk også, at du faktisk har brudt en anden persons ophavsret. Det er ulovligt og i værste fald kan du blive retsforfulgt!

Hvis en anden har kopieret tekst fra din hjemmeside

… kan du overveje, hvor drastisk du vil træde til værks. Du kan starte med at kontakte virksomheden, der har kopieret dit indhold og fortælle, at du har ophavsret til teksten og bede dem om at fjerne den fra deres hjemmeside.

Hvis det ikke virker at kontakte synderen, kan du overveje, om det er værd at involvere en advokat, der kan køre sagen for dig.

Hvis du vurderer at det ikke er det værd at involvere en advokat, kan det altså være nødvendigt at du går tilbage til tastaturet og skriver en ny tekst.

Nu kender du til duplicate content!
Uvidenhed og dovenskab kan derfor ikke længere bruges som undskyldning.

Så nu er der ikke andet tilbage at gøre end at tjekke din hjemmeside for duplicate content. Eller, hvis du ved, du selv har gjort det: gå i gang med at skrive dine egne unikke tekster.