10?

20?

30?

Du modtager sikkert mange e-mails i løbet af en dag.

Nogle bliver åbnet, og andre bliver slettet…

Har du nogensinde overvejet, hvilke nyhedsbreve du sletter i løbet af en dag?

Nyhedsbreve er et fantastisk redskab til online markedsføring – hvis de bliver skrevet, så de har relevans for modtageren. Når vi laver nyhedsbreve, har vi en tendens til kun at tænke på, hvad vi selv har brug for at fortælle. Vi glemmer simpelthen at tænkte på, hvad modtageren rent faktisk har brug for at vide og finder interessant.

Dit nyhedsbrev konkurrerer ikke kun mod andre virksomheders nyhedsbreve, men også mod private mails og i nogle tilfælde arbejdsmails. Dertil kommer alle de irriterende spammails, som mange også modtager dagligt. De kan alle øge risikoen for, at dit nyhedsbrev bliver smidt i papirkurven sammen med spammails, fordi de er irrelevante og optræder som støj.

Det gode nyhedsbrev skal have kant. Ellers bliver det valgt fra. Nyhedsbreve skal være oprigtige og vise personlighed. Vis med din skrivestil og tone, at du selv er menneskelig, da du jo skriver til andre mennesker.

I dette blogindlæg vil jeg guide dig til, hvordan du laver det gode nyhedsbrev, som modtagerne rent faktisk gider åbne – og læse!

En god huskeregel er, at e-mailmarkedsføring er tillidsmarkedsføring. Det vil sige, at du naturligvis kun sender e-mails til de kunder, som selv har sagt ”Ja tak” til at modtage dit nyhedsbrev.

Lad os komme i gang 😃

Emnelinjen – det første modtageren ser

Emnelinjen det første, modtageren ser. Det er den, der skal få modtageren til i første omgang at åbne nyhedsbrevet. Derfor er det drønvigtigt, at emnelinjen er fængende, så den tiltrækker modtagerens opmærksomhed.

Der findes ingen gylden regel for hvad du skal skrive i emnefeltet, for det afhænger naturligvis af din virksomhed og det, du gerne vil fortælle i dit nyhedsbrev. Selvom det kun er en enkelt linje, er det vigtigt, at du tager dig tid til at skrive en ordentlig emnelinje.

Hvis du har brugt lang tid på at skrive et spændende nyhedsbrev, men skriver en ugennemtænkt emnelinje, kunne du lige så godt lade være med at skrive nyhedsbrevet i første omgang. Så er der nemlig ikke ret stor chance for, at dit nyhedsbrev overhovedet bliver åbnet.

Her kommer et par tips, som du med fordel kan følge for at øge dine åbningsrater.

  • Emnelinjen skal ikke være for lang
    Du har 2,3 sekunder til at fange din læsers interesse, skabe mening og røre noget i dem. Hold dig fra lange emnelinjer. Du vil sikkert gerne fortælle så meget som muligt om, hvorfor modtageren skal læse videre, men en lang emnelinje kan virke uoverskuelig for modtageren og nyhedsbrevet vil ofte forblive uåbnet. Derfor: hold det kort.
  • Emnelinjen skal heller ikke være for kort
    Det andet tip kan virke modstridende i forhold til, hvad jeg lige har fortalt dig. Du skal nemlig passe på med helt korte emnelinjer, som ikke gør det klart nok for modtageren, hvad de kan forvente af nyhedsbrevet.

Skriv en god pre-header

En fantastisk emnelinje er ikke nok. En god pre-header er også vigtig.

En pre-header er den korte tekst for oven i e-mailen, som ofte vises efter emnelinjen. Den kan bruges til at uddybe din emnelinje yderligere. Pre-headeren giver dig dermed endnu en mulighed for at lokke modtageren til at åbne dit nyhedsbrev.

Overskrift/Kære Navn

Hvis du har skrevet en spændende emnelinje og pre-header som gør, at modtageren åbner mailen, er du nået lidt af vejen. Men du er endnu ikke i mål. Næste skridt er overskriften.

Her kan du gøre en af to ting. Enten kan du henvende dig direkte til modtageren ved at skrive ”Kære Navn” eller også kan du skrive en egentlig overskrift. Begge dele kan fungere.

Hvis du vælger overskriften, gælder samme regel som med emnelinjen: brug god tid på at skrive en fængende overskrift, der fortæller modtageren, hvad nyhedsbrevet handler om.

Og lad endelig være med at skrive nøjagtigt det samme i overskriften, som du skrev i emnelinjen, selvom det kan virke nemt og fristende. Du forspilder nemlig din chance for at friste modtageren til at læse videre.

Få læseren på krogen

Krogen er de første sætninger, der kommer efter overskriften. En indledning som sætter en krog i din modtager og giver ham eller hende lyst til at læse videre.

Forestil dig, at du skriver til en god ven eller et nært familiemedlem. Det vil gøre din tekst mere personlig og afspejle, at der sidder et menneske bag tasterne.

Med en god krog kan du pirre læserens nysgerrighed uden at afsløre for meget, så du holder spændingen. Der er flere måder til at stimulere din læsers nysgerrighed.

Du får lige et par idéer til en fængende krog:

  • Fortæl noget overraskende
  • Skriv om et problem som du har løsningen til
  • Stil et spørgsmål som læseren kan relatere til eller har gavn af at høre svaret på
  • Giv læseren et løfte om noget han/hun vil opnå ved at læse din tekst
  • Brug storytelling til at fortælle en kort historie

Brødteksten

Når du har fået din læser ’hooked’ på historien, skal du uddybe det, du skrev om i krogen/indledningen. Brødteksten i det gode nyhedsbrev indeholder det egentlige budskab. Her skal du overveje, hvordan brødteksten skaber værdi for din læser.

Det er vigtigt, at dit budskab i brødteksten ikke forsvinder i en lang smøre af tekst. Derfor er det en god idé at inddele din tekst i mindre bidder, så den bliver mere overskuelig for læseren.

CTA: Call to action

Hvis du formår at fastholde læserens opmærksomhed længe nok til, at han/hun læser brødteksten, har dit nyhedsbrev ramt plet. Og ligesom på din hjemmeside er det vigtigt, at det gode nyhedsbrev har tydelige call to actions. Dvs. links som guider læseren til at gøre det, du gerne vil have.

Uanset om læseren skal læse et blogindlæg, bestille en gratis e-bog, tage mod et godt tilbud eller noget helt andet, så vil du gerne have, at læseren klikker videre til en relevant side på din hjemmeside.

Herunder kan du se et eksempel på, hvordan vi tidligere har lavet call to action i et nyhedsbrev. Linket er den blå linje, som skiller sig tydeligt ud fra den øvrige tekst. Derudover linker billedet også til blogindlægget.

Personlig afsender

Det kan være en god idé at have en bestemt person fra din virksomhed som tydelig afsender – hver gang. Det er nemmere for modtageren at forholde sig til kommunikation fra et andet menneske end fra en virksomhed, fordi afsenderen bliver personlig. Derfor kan de fleste virksomheder ofte opnå større succes med deres nyhedsbrev ved at personliggøre det.

Bruger du en fast afsender (evt. med billede), bliver nyhedsbrevet mere personligt og skaber genkendelighed samt en dybere relation til din modtager.  Som du kan se herunder, er vores marketingchef Christina altid fast afsender af vores nyhedsbreve.

De tre ting læseren vil have af dig i det gode nyhedsbrev:

  1. En aha-oplevelse. Hvis du vil sælge med dine nyhedsbreve, skal du sørge for at give 80 % værdi til din modtager. De sidste 20 % kan du sælge på.
  2. Uddannelse. Indholdet i dine nyhedsbreve skal uddanne din modtager til at forstå og indse behovet for det, du eventuelt sælger. Du skal give modtageren lyst til at købe din vare.
  3. Underholdning. Din læser vil underholdes! Derfor skal du som afsender ramme noget centralt i læseren, som giver underholdningsværdi. Det kan være tankevækkende, overraskende, humoristisk eller noget helt fjerde eller femte.

Jeg håber, at du kan bruge min guide til at få endnu større succes med dine nyhedsbreve i fremtiden.

Og husk: åbner dine læsere ikke dit afsendte nyhedsbrev, har du altid mulighed for at lave en ny overskrift og sende det samme nyhedsbrev afsted igen😉