Hvis du bruger din mail til for meget, kan pladsen hurtigt blive opbrugt og systemet blive langsomt.

Der er i stedet mange gode alternativer til dit mailprogram, alt efter hvad det er du skal. Vi har samlet nogle af dem her.

Video og billeder

Du vil nok få brug for at sende video eller billeder til en anden person. Det er ikke noget problem, så længe det er enkelte filer, og de ikke fylder så meget. Men der kan opstå udfordringer, hvis filerne fylder for meget. Nogle mailsystemer vil faktisk slet ikke acceptere, at mails med filer over en vis størrelse sendes.

Derfor kan du med stor fordel bruge WeTransfer. En gratis tjeneste, der fungerer som en slags mellemstation for filerne, i rejsen fra din computeren til modtagerens. Du indtaster simpelt den mailadresse, der skal stå som afsender (din), mailadressen der skal modtage, og så vedhæfter du filerne og klikker “send”.

Nyhedsbreve

Sender du nyhedsbreve ud til dine kunder? Eller måske dine leverandører, eller ansatte? I stedet for at sende en kedelig normal e-mail fra dit almindelige mailsystem, der fylder din mailboks op, kan du bruge MailChimp. En gratis tjeneste, hvor du med brugervenlige funktioner nemt kan lave professionelle nyhedsbreve, der rammer plet.

Her kan du importere lister med de mailadresser, som du vil sende nyhedsbreve til — og så er det bare at gå igang med at sætte det hele op. Dette gøres nemt med et “drag and drop” system, der er enormt brugervenligt.

Fakturaer

Hvis du kun sender meget få fakturaer ud, kan det måske nok betale sig at sende dem fra din normale e-mail, men du skal ikke sende mange, før det bedre kan betale sig at anvende et økonomi/faktureringsprogram. På den måde samler du al økonomien ét sted og kan holde det fulde overblik. Desuden kan du med disse programmer meget nemt sende fakturaer, rykkere, registrere betalinger osv., hvilket også kan spare dig for rigtig meget tid.

Der er rigtig mange muligheder til dette. F.eks. Dinero, e-conomic eller Billy Billing. Der er fordele og ulemper ved alle tre, og hvilken løsning der passer bedst til dig afhænger af forskellige faktorer, f.eks. størrelsen på din virksomhed, dit behov og dine evner inden for økonomistyring.

Anmeldelser

Det er altid en god idé at få anmeldelser, bedømmelser, evalueringer og vurderinger fra kunder.

Det er den eneste måde, man som virksomhed kontinuerligt kan evaluere sine arbejdsgange og dermed forbedre sig. Men hvis du via en almindelig mail opfordrer kunderne til at sende en evaluering, altså vel at mærke også pr. mail, får du ikke meget gavn af det.

Det gør du til gengæld ved at samle dem alle ét sted, hvor du kan se statistikker og måske en samlet “score”. Ikke mindst kan det være givende at vise dette til omverdenen, så du kan tiltrække nye kunder med dine tilfredse kunder.

Med Google Analyse kan du oprette spørgeskemaer, som du kan sende ud til dine kunder. Al data opsamles i regneark, som du kan lave statistikker ud fra. Dog er disse regneark i udgangspunktet interne og hvis du vælger at offentliggøre det, har folk ingen garanti for, at du ikke har manipuleret med det.

Hvis du opfordrer kunderne til at skrive en anmeldelse af dig på Google My Business derimod, er den synlig for alle, der søger efter din virksomhed på Google. Her skal kunderne give dig et antal stjerner fra 1-5 og skrive en kommentar omkring deres oplevelse. Du får herefter en samlet score, som tydeligt fremgår på siden, og som ikke kan ændres af virksomheden.

Trustpilot tilbyder samme system, blot på sin egen separate hjemmeside, som dog er ret udbredt og anerkendt. Fordelen her er, at folk skal kunne bevise, at de har handlet med dig, når de skriver en anmeldelse.