Førhen så man hjemmesider som et dødt online visitkort, man bare skulle have, fordi… ja, det “hørte sig til”.

Men i dag har de fleste virksomheder en hjemmeside som en aktiv metode til at få nye kunder.

For kunderne vil finde dig online i dag. Sådan er det. Vi googler, ser opslag på sociale medier, videoreklamer på YouTube, bannere og meget mere, der alt sammen påvirker os til at klikke ind på virksomheders hjemmesider og overveje køb eller kontakt.

Men for at du virkelig er med i “kampen” om de nye kunder, er der 5 helt essentielle spørgsmål, din hjemmeside skal give svar på.

Nogle af dem virker måske basale, men ikke desto mindre ser jeg stadig mange virksomheder, der overser dem.

Så gennemgå dem én for én og spørg dig selv, om din egen hjemmeside virkelig besvarer de 5 nedenstående spørgsmål. Dine fremtidige kunder vil takke dig.

1. Hvem er du?

Først og fremmest skal en potentiel kunde naturligvis hurtigt kunne gennemskue, hvem du er.

Altså: hvad hedder firmaet?

Nu går jeg naturligvis ud fra, at du har et logo til virksomheden. For det bør du have, for at sikre genkendelighed og en generel visuel identitet. Sørg for, at dit logo har en helt central placering på hjemmesiden, så besøgende med det samme kan aflæse, hvilken virksomhed hjemmesiden tilhører.

I sammenhæng med dette er det også vigtigt at overveje, om hele hjemmesidens opsætning og visuelle udtryk passer til virksomheden og fortæller, hvem du er. Altså om hele den visuelle identitet er på plads. Læs evt. vores tidligere blogindlæg Visuel identitet – hvad er det?.

2. Hvor er du?

Det er vigtigt, at en potentiel kunde hurtigt kan afkode, hvor du fysisk befinder dig.

Det er det, fordi folk lynhurtigt efter at være landet på din side foretager en “er-jeg-mon-havnet-det-rigtige-sted”-vurdering.

En del af denne vurdering indebærer en afklaring af, om du tilbyder det produkt eller den service der ledes efter, i det område personen leder efter det.

Hvis du har en webshop eller tilbyder produkter eller services, der er velkendte og/eller landsdækkende, er det ikke nødvendigvis helt så essentielt, som det f.eks. er for håndværkere, psykologer og diverse behandlere.

Den mest anvendte måde at fortælle besøgende hvor du er, er at angive din firmaadresse i bunden af hjemmesiden, så den fremgår på alle sider. Dermed bliver det nemt for besøgende at afklare din fysiske placering, uanset hvilken underside på din hjemmeside, de befinder sig på.

Mange er desuden begyndt at tilføje et kort, oftest et udsnit af Google Maps, hvor virksomheden er placeret. Ofte fremgår denne på en kontaktside, som vi kommer tilbage til om lidt. Fordelen ved et kort er, at besøgende får visualiseret placeringen og ofte kan de også med få klik bede om en rutevejledning til adressen.

3. Hvad kan du?

Noget af det vigtigste på hjemmesiden er naturligvis at fortælle, hvad det egentlig er, du kan.

Altså, hvilke produkter eller ydelser er det egentlig, du tilbyder. Eller sagt på en anden måde: hvilke behov og/eller ønsker kan du hjælpe kunderne med?

Hvad du kan skal synliggøres på forsiden af hjemmesiden, så besøgende ved allerførste blik kan afkode, både hvem du er, og hvad du kan.

Hvis du tilbyder en række af ydelser eller services, f.eks. inden for forskellige områder, er det naturligvis også vigtigt at synliggøre alle disse.

Lad os antage, at du er psykolog, der er specialiseret i hjælp til depression, stress og parterapi. Så skal det på din forside naturligvis fremgå, at du er psykolog. I et menupunkt der hedder “jeg tilbyder”, “mine specialer” eller lignende, kan du nu synliggøre de tre områder, du arbejder med, på hver deres underside: depression, stress og parterapi.

Grunden til, at hver af dine ydelser/specialer/områder skal have hver sin underside er, at du derved får mulighed for at uddybe, hvorfor kunden skal vælge dig.

4. Hvorfor skal man vælge dig?

Vi er vant til at søge informationer på internettet. Faktisk er vi så vant til det, at vi enormt sjældent tager telefonen og ringer et sted hen for at få svar.

Tænk over det engang.

Dine potentielle kunder leder og leder på internettet. Hvad leder de efter? Svar.

De leder efter svar på alle de spørgsmål, de sidder med. Ofte vil de endda sidde med spørgsmål, som de ikke engang selv er bevidste om.

Hvorfor skal en kunde vælge dig? Fordi du yder god service, allerede på din hjemmeside, ved at besvare disse spørgsmål. Og det gør du vha. gode, værdifulde og indholdsrige tekster til hver enkelt af dine produkter/ydelser.

Hvordan kommer du i gang? Jeg foreslår at du starter med at besvare de basale hv-spørgsmål:

  • Hvad?
  • Hvem?
  • Hvordan?
  • Hvorfor?
  • Hvornår?
  • Hvor?

Nedskriv også, hvad folk ofte spørger dig om på mail, telefon og personligt, og sørg så for at inkorporere disse spørgsmål i hjemmesidens tekst.

Er du ikke den store tekstforfatter? Så kan du evt. få lidt gode råd i vores tidligere blogindlæg: Sådan skriver du en god hjemmesidetekst.

5. Hvordan kontakter man dig?

Når du på hjemmesiden har afklaret, hvem du er, hvor du er, hvad du kan og hvorfor kunden skal vælge dig, er der kun én ting tilbage. Kunden skal naturligvis kontakte dig.

Igen er det lidt anderledes, hvis du driver en webshop. Der kan vi omformulere dette til “hvordan køber kunderne hos dig” – og det handler selvsagt om at gøre det nemt for kunderne at gennemføre et køb.

Er du en almindelig virksomhed, er det derimod henvendelser du vil have. Derfor skal du ikke blot gøre det muligt for de besøgende – du skal også opfordre til det.

Hvordan gør du det?

For det første skal du sikre dig, at dine kontaktoplysninger er synlige. Jeg anbefaler, at dit firmas telefonnummer og mailadresse står sammen med firmaets fysiske adresse i footeren på hjemmesiden, så det fremgår på alle sider.

Sørg naturligvis for, at både nummer og telefonnummer linker.

Det betyder, at når man klikker på e-mail adressen, åbnes mailprogrammet med en ny e-mail klar, hvor din adresse allerede er indtastet som modtager. Og når man klikker på telefonnummeret på en mobiltelefon kan man ringe direkte op.

Derudover anbefaler jeg en decideret kontaktside på hjemmesiden, hvor du har alle disse kontaktoplysninger samlet. Folk er vant til at lede efter en kontaktside og ved at have en, hjælper du dem godt på vej.

Sørg også for at have en kontaktformular på hjemmesiden, som folk kan udfylde med deres bestilling, forespørgsel eller spørgsmål. Mange har den holdning, at en kontaktformular er nemmere og hurtigere at anvende, når man alligevel sidder inde på hjemmesiden – så hvorfor ikke udnytte det?

En kontaktformular kan opsættes til at sende dig en e-mail lige så snart den udfyldes, så det betyder ikke engang ekstra arbejde for dig.

Hvis din hjemmeside formår at besvare ovenstående 5 spørgsmål, vil din hjemmeside grundlæggende være i stand til at skaffe dig nye kunder.

Husk dog, at de nye potentielle kunder ikke på “magisk vis” finder din hjemmeside på internettet. Det kræver en nemlig indsats at blive fundet på Google. Hvordan? Det kan du læse mere om i blogindlægget om de tre veje til synlighed på Google: Synlighed på Google – sådan!