Kunne du lide trick 1, 2 og 3 i indlægget 3 tricks til Facebook, del 1?

Her får du yderligere 3 små tricks til Facebook, som du måske ikke kender til, men som er rigtig gode at kende til. Jeg håber du kan bruge dem. Værs’go 🙂

4. Kommentér opslag som side

I del 1 sluttede vi ved at like andre sider, som din side. Men du kan faktisk også kommentere opslag på Facebook som din side. Dog kun opslag, der er lavet af andre sider. Du kan altså ikke skrive til privatpersoners opslag (naturligvis er det noget Facebook har indført for at undgå, at sider kan spamme private profiler).

Kommenterer du andre siders opslag på en god måde, kan det give din Facebookside og virksomhed positiv opmærksomhed – og måske flere følgere. Men vel at mærke kun, hvis du formår at gøre det på en god måde.

For du skal naturligvis overveje, hvornår og hvordan du kommenterer et opslag som din side. Det dur ikke, at du pludselig begynder at kommetere alle konkurrende siders opslag med kommentarer som “vælg os i stedet – vi er bedre”, eller “vi kan også give et godt tilbud på det, de tilbyder”. Det får du kun negative tilkendegivelser ud af – og så er det også bare dårlig stil.

Hvis du til gengæld kommenterer opslag, der handler om noget inden for din branche, eller som er generelle opslag, der kommer de fleste ved, og som du synes du har en god kommentar til – så kan det blive godt.

Lad os sige du sælger babytøj, og du ser et opslag fra TV2 Nyhederne om, at en ny undersøgelse viser, at babyer skal sove med mere tøj end før antaget. Der kan du f.eks. kommentere: “Meget spændende undersøgelse! :)”. Eller hvis du har en restaurant, og ser et opslag fra DR1 om, at solskinnet er på vej. Så kan du kommentere: “Endelig! Så kan vi få cafébordene sat ud i solen.”.

Huskereglen er, at du godt må gøre opmærksom på dig selv ved at kommentere, men du må for guds skyld ikke forsøge at sælge i din kommentar. Læs eller genlæs evt. Sælg ved ikke at sælge på Facebook. Og lad også være med at skubbe til, eller provokere andre.

Men hvordan gør du så?

Det kan du se en videoguide til her.

Foretrækker du en skriftlig guide? Her er, hvordan du gør trin for trin.

  1. Find det opslag du vil kommentere som siden
  2. Klik på det lille ikon med dit eget profilbillede under opslaget
  3. Vælg din Facebookside (siden vil fremgå med det samme hvis du ikke bruger Facebook Business Manager. Hvis du bruger det, skal du først lige klikke på Business Manager navnet, og derefter vælge din Facebookside)
  4. Skriv kommentaren
  5. Klik enter

Kommentaren er skrevet og du har skabt større synlighed til din Facebookside.

Men husk nu at brug tricket fornuftigt 🙂

5. Sæt en underkategori

Hvad står der under din Facebookside? Står der bare “Virksomhed”?

Da du oprettede Facebooksiden i sin tid, bad Facebook dig om at angive, hvad din side repræsenterer af følgende typer:

  • Lokal virksomhed
  • Virksomhed/organisation/institution
  • Brand/produkt
  • Kunster/brand/offentlig person
  • Underholdning
  • Sag eller fællesskab

Facebook beder om denne overordnede kategori for nærmere at kunne definere din side – og naturligvis også for, at folk nemmere kan finde din side, når de søger efter den, eller lignede sider.

Faktisk er det også sådan, at Facebooksiden ser anderledes ud, alt efter hvilken kategori du har valgt. Det gør den, fordi Facebook giver dig forskellige funktioner, for at hjælpe dig til at opnå det, Facebook mener er vigtigst for dig.

Har du f.eks. angivet, at du er en lokal virksomhed, går Facebook ud fra, at det centrale for dig, er at få folk “ned i butikken”, fysisk. Derfor er der på Facebooksider med denne kategori større fokus på lokaliteten, f.eks. ved, at der fremgår et kort med den fysiske beliggenhed på forsiden.

Kategorien du vælger, fremgår som standard under selve navnet på Facebooksiden.

Men – du har faktisk mulighed for at komme endnu tættere på det, du beskæftiger dig med. Nemlig via såkaldte “underkategorier”, som du kan sætte op til 3 af.

Du kan dog ikke helt frit vælge at skrive hvad som helst. Forestil dig de underkategorier der så ville eksistere 🙂 Nej, Facebook har foruddefineret en lang liste af kategorier, som du kan vælge imellem.

Her er en guide til, hvordan du indstiller en eller flere underkategorier til din Facebookside.

Her kan du læse en trin-for-trin guide:

  1. Klik ind på din Facebookside
  2. Vælg fanen “om” – enten øverst på siden, eller til venstre
  3. Træk musen hen til “underkategorier” og klik på rediger ude til højre
  4. I feltet begynder du at indtaste den underkategori du ønsker – de mulige foruddefinerede underkategorier kommer nu op. Dukker den ikke op, findes den ikke, og du kan evt. forsøge dig med andre ord.
  5. Vælg underkategorien du ønsker fra listen – tilføj evt. flere
  6. Klik “Gem ændringer”

Når du har indstillet en eller flere underkategorier, vises de under Facebooksidens navn.

6. Besked-indstillinger

Man skal smede mens jernet er varmt.

Af den grund er det også enormt vigtigt, at du altid besvarer henvendelser til din Facebookside så hurtigt som overhovedet muligt. Hvad end det er en potentiel kunde med et opklarende spørgsmål, eller blot en person, der vil give sin mening til kende, bør du prioritere hurtige svare på alle henvendelser.

Men vidste du, at du kan sætte automatiske svar på, der sendes til folk i indbakken? Det kan du, og det er en super god metode til at “købe lidt tid”, før du reelt selv har tid til at få svaret.

Men der er flere forskellige indstillinger, og det er vigtigt, at det passer til virksomhed.

Først og fremmest kan du indstille en svartid på henvendelser. Vel at mærke kun, hvis du besøger din Facebookside mindst en gang om ugen svarer på mindst 90% af alle beskeder i indbakken.

Her kan du vælge mellem følgende svarmuligheder:

  • Vis automatisk din gennemsnitlige svartid for beskeder (anbefales)
  • Svarer som regel i løbet af få minutter
  • Svarer som regel inden for en time
  • Svarer som regel i løbet af få timer
  • Svarer normalt inden for en dag

Den første mulighed er altid valgt som standard, og det er også en god idé, eftersom Facebook viser den tid det reelt tager dig at svare – i gennemsnit.

Hvis du er meget aktiv på din Facebookside kan du dog manuelt vælge en af de andre valgmuligheder. Det er dog vigtigt, at du vælger en svartid der er realistisk for dig. Hvis du angiver, at du svarer i løbet af få minutter, og så først svarer efter 3 dage, kan det godt give et meget negativt indtryk af din virksomhed. Personen, der skriver til dig får nemlig en forhåbning og forventning om svartid, ud fra det du angiver. Svartiden vises under fanen “om”.

Du kan desuden indstille 3 forskellige former for autosvar. Du kan vælge en enkelt, eller kombinere flere, alt afhængig af, hvad der passer til din virksomhed.

Uden for åbningstiderne

Hvis du har deciderede åbningstider, som du også har angivet på Facebooksiden, og du som regel kun svarer i dette tidsrum, vil jeg anbefale dig at bruge denne indstilling. Det betyder nemlig, at folk, der skriver en besked til din Facebookside uden for den angivne åbningstid, automatisk vil modtage en besked. Inden for åbningstiden modtager de dog ikke en besked, da det så forventes, at du er tilstede til at kunne svare.

Beskeden kalder Facebook for en “væk”-besked, og det vil typisk være noget i retning af: “Du har skrevet uden for vores normale åbningstid, og vi vender derfor først tilbage, når vi møder ind igen.”

Øjeblikkelige svar

Den næste mulighed er et øjeblikkeligt svar, der afsendes med det samme en person skriver en privatbesked til din Facebookside – uanset hvornår beskeden sendes.

Det er din mulighed for at skrive tak for henvendelsen, og at du vender tilbage lige så snart du har mulighed for det.

Jeg ser det som en rigtig god indstilling, der uanset hvornår du svarer “rigtigt”, kun kan hjælpe dig.

Messenger-hilsen

Den sidste mulighed er som sådan ikke et svar, som personen får tilbage efter de har skrevet til dig.

Det er derimod en velkomst-besked, som personen ser inden der skrives til din Facebookside, men efter de har klikket på “besked”-knappen. Så det er altså til personer, der er på vej til at skrive til dig.

Det vil f.eks. se således ud:

Facebook-trick-6

Hvor du finder besked-indstillingerne, og hvordan du skriver de forskellige autosvar, kan du se en videoguide til her:

Trin-for-trin guiden lyder således:

  1. Klik ind på din Facebookside
  2. Vælg “indstillinger”
  3. Vælg “beskeder”
  4. Under svartid angiver du din forventede svartid
  5. Under hver type af autosvar vælger du, om den skal aktiveres og indtaster dernæst beskeden folk skal modtage eller se.
  6. Klik “Gem besked”, “Gem svar” eller “Gem hilsen”

Nu har du helt styr på dine besked-indstillinger og du har sikret, at folk bliver svaret, når du skriver til dig.

Jeg håber du kunne bruge disse 3 tricks til Facebook. Husk også at læse 3 tricks til Facebook, del 1 – og hold øje med, hvornår del 3 udkommer.