Du er nu nået til vejs ende i miniserien af blogindlæg med tricks til Facebook.

Hvis du ikke har læst del 1 og del 2 endnu, vil jeg opfordre dig til at gøre det først. Her har du nemlig Facebook trick nr. 7, 8 og 9, som kan være enormt brugbare og effektive for dig.

7. Planlæg dine opslag

Offentliggør du altid statusopdateringer på din Facebookside med det samme? Så er dette lille trick meget brugbart for dig.

Du kan nemlig planlægge dine opslag, så de offentliggøres på senere tidspunkter end lige nu og her.

Det er godt til flere forskellige ting.

  • Du sparer tid
  • Du giver dig selv mere frihed
  • Du kan organisere og strukturere dine opslag bedre
  • Du kan sikre et godt flow i sidens opslag
  • Du kan sikre, at opslagene offentliggøres på de rigtige tidspunkter og opnår størst mulig effekt

Du kan altså planlægge opslagene på din Facebookside i flere uger frem, så du får frihed til at køre din forretning. På den måde kan du lægge “den dårlige samvittighed” over Facebooksiden fra dig. Du sikrer på den måde også, at der sker noget på din side, og at der er et kontinuerligt flow af opslag.

Husk dog, at planlagte opslag ikke betyder, at du ikke skal holde øje med din Facebookside. For når der (forhåbentlig) kommer henvendelser eller kommentarer til dine opslag, skal du være til stede til at svare tilbage og være nærværende.

Hvis du vil vide, hvordan du sikrer, at dine opslag offentliggøres på de helt rigtige tidspunkter, kan du evt. læse indlægget Sæt ansigt på følgerne, med Facebook indblik.

Hvordan planlægger du så opslag? Og hvor kan du se dine planlagte opslag, og redigere i dem igen? Det kan du se en videoguide til her.

Her følger en skriftlig guide til at planlægge dine opslag på Facebook:

  1. Klik ind på din Facebookside
  2. Lav et opslag som du ønsker det
  3. I stedet for at klikke “offentliggør” klikker du på den lille blå pil til højre
  4. Vælg “planlæg”
  5. Vælg det tidspunkt du ønsker at offentliggøre opslaget
  6. Klik “planlæg”

Ønsker du at se alle planlagte opslag, og evt. redigere i dem, eller ændre tidspunkt?

  1. Klik på “Værktøjer til offentliggørelse” øverst i den hvide menu og klik derefter “planlagte opslag” i menuen til venstre. Eller klik på “se opslag” under feltet, hvor du normalt skriver et nyt opslag
  2. I oversigten kan du nu se alle planlagte opslag med uddrag og det tidspunkt, de er planlagt til.
  3. Ønsker du at se de enkelte opslag, kan du klikke på det
  4. Når det er oppe i “stort” kan du klikke “rediger” på den blå knap
  5. Rediger opslaget som du ønsker det og klik “gem”
  6. Ønsker du at ændre tidspunkt for offentliggørelse, kan du, i stedet for at klikke “rediger”, klikke på den lille blå pil ved siden af, og vælge “rediger planlægning”. Alternativt kan du markere opslaget i boksen til venstre for opslaget (når du står ved oversigten af alle opslag), klikke på “handling” og vælge “rediger planlægning”

Når du klikker et opslag op i stort, har du også mulighed for at klikke “se redigeringshistorik”. Hvis I er flere administratorer tilknyttet samme Facebookside kan dette værktøj være meget brugbart. Her kan du nemlig se, hvem der har ændret opslaget, samt hvad det er ændret fra og til.

Måske har du lagt mærke til, at du faktisk også kan baguddatere et opslag? Det betyder, at du kan få det til at se ud som om et opslag er offentliggjort tidligere end det tidspunkt det egentlig er lavet på. Var du sent ude med en stor nyhed? Så kan du f.eks. “lade som om” du var ude i god tid alligevel 🙂

8. Call-to-action knap

Har du lagt mærke til, at mange Facebooksider har fået en ekstra knap øverst, der ligger sammen med like-knappen og send-en-besked-knappen? Men det varierer, hvad der står på knappen.

Det er en såkaldt “CTA” eller “Call-to-action” knap, som Facebook indførte for lidt tid tilbage. På dansk hedder den “Opfordring til handling” og hvis du endnu ikke har indstillet knappen, vil der blot stå “Tilføj en knap” (for dig – folk der ikke er administratorer kan slet ikke se den).

Der er mange forskellige muligheder med knappen og den kan tilpasses, så den passer lige præcis til din forretning. Der er følgende valgmuligheder:

Facebook-trick-8

Lad os lige gennemgå, hvad hver enkelt kan bruges til:

Reservér nu

Her har du mulighed for at linke til et bookingsystem, hvor folk kan booke en tid hos dig direkte.

Ring nu

Her indtaster du dit mobilnummer, og folk vil derfor kunne ringe dig op med et enkelt klik på knappen (naturligvis kun fra en mobiltelefon). Fra en computer vil telefonnummeret blive vist, når man kører musen henover knappen.

Kontakt os

Her kan du indtaste et link til f.eks. kontaktsiden på din hjemmeside, hvor folk kan finde alle virksomhedens kontaktoplysninger.

Send besked

Denne gør det samme som knappen næsten lige ved siden af – nemlig at man kan sende en besked til sidens indbakke. Så det kræver naturligvis, at du har aktiveret indbakken på siden, så folk kan kontakte dig privat – dette gør du under indstillinger.

Brug app

Hvis du har en app, kan denne knap bruges til at linke til den – enten til download af den, eller til åbning af den (såfremt man er på Facebook med en mobiltelefon).

Start spil

Hvis din Facebookside repræsenterer et spil, eller hvis du af en eller anden grund har udviklet et spil, som du synes folk skal prøve, så kan du linke til det med denne knap.

Køb nu

Hvis du har en webshop, eller blot et enkelt produkt, som man kan købe via en andens webshop, kan du med denne knap linke til det sted, hvor folk kan købe produktet. Det er vigtigt, at det kan lade sig gøre at købe det direkte, da folk ellers bliver irriterede over, at de ikke kan købe, når der nu står det.

Opret profil

Har du et system, hvor folk kan oprette en profil? Måske en datingapp, en casino-hjemmeside, eller en velgørende organisation? Så kan du linke til stedet, hvor folk kan oprette en profil her.

Se video

Video er det nye sort. Så hvis du skulle ske at have en virksomhedspræsentationsvideo liggende, kan du passende linke til den. Det kan også være en rundvisning i virksomheden, eller bare dig, der kort siger hej, og fortæller om virksomheden og/eller produkterne. Bemærk, at du skal uploade videofilen direkte til Facebook og derfor ikke kan bruge videoer, der ligger på f.eks. YouTube eller Vimeo.

Send e-mail

Med denne knap kan du indtaste en e-mail adresse, som folk kan skrive til med det samme. Det foretrukne mailprogram åbner således op med en ny e-mail, klar til at blive sendt til den pågældende adresse.

Læs mere

Hvis du ikke helt synes nogle af de ovenstående knapper fungerer for dig, kan du også blot lade knappen hedde “læs mere” og linke til f.eks. forsiden af din hjemmeside, eller en underside, hvor du skriver mere om virksomheden og produkterne.

Hvordan indstiller du Call-to-action knappen? Det kan du se i videoguiden her.

Foretrækker du den stille og rolige skriftlige guide? Så er den her:

  1. Klik ind på din Facebookside
  2. Tryk på “tilføj en knap”, der ligger “oven på” coverbilledet
  3. Vælg hvilken tekst/funktion knappen skal have
  4. Alt efter hvad du vælger, skal du indstille URL/webadresse, telefonnummer, mail eller andet
  5. Klik “opret”

Din call-to-action knap er nu indstillet.

Du kan teste knappen ved at køre musen henover og klikke “test knap”. Du kan også redigere knappen ved at vælge “rediger knap”.

Hvis du vil have indsigt i, hvor mange der har klikket på knappen, kan du desuden vælge “vis indblik”.

Der er også mulighed for at promovere knappen, så du får endnu flere personer til at anvende den. Overvej dog, om dine annoncekroner er bedst brugt her, eller på en anden form for annonce, som der er nok at vælge imellem.

9. Vælg selv tekst og billede til links

Vidste du, at du faktisk ikke behøver at nøjes med det/de billeder, og den tekst, der helt automatisk følger med, når du vil linke til noget i et Facebookopslag? Den er god nok, for du kan faktisk helt selv få lov at ændre både tekst og billeder, så du tilpasser linket til præcis sådan, du vil have det.

Det, der sker, når du indsætter et link i en statusopdatering på Facebook er, at Facebook laver et “preview” af linket. Altså en lille forsmag på, hvad man kan se, hvis man klikker på linket. Dette preview består af en tekst og som regel også et eller flere billeder.

Facebook hiver disse informationer ind fra den såkaldte “metabeskrivelse” og det udvalgte billede, der er indtastet i back-enden på siden, du linker til. Mange sider har dog ikke disse informationer indtastet specifikt, og du risikerer derfor, at teksten blot er det, der står øverst på siden, og måske, at der slet ikke kommer et billede med over på Facebook. Men det kan du altså som sagt heldigvis ændre.

Der er to ting, der er vigtige at være opmærksom på, når du linker til noget i en statusopdatering:

Skal du beholde webadressen i opslaget?

Så snart du indtaster linket i din statusopdatering, vil preview’et dukke op. Men spørgsmålet er, om det så er nødvendigt stadig at have webadressen/URL’en i selve teksten i opslaget?

Førhen var mit klare råd, at linket altid skulle forblive, da din egen tekst ellers ville forsvinde, når folk delte opslaget. Men dette har Facebook ændret, så teksten altid vil komme med, når en person deler med det samme, og kan vælges medtaget eller ej, hvis en person vil skrive sin egen kommentar til dit opslag, før det deles.

Så – jeg vil i stedet sige følgende: behold linket, hvis det giver mening at gøre det. Men husk, at det også giver yderligere en interaktionsmulighed i dit opslag – altså endnu et sted, folk kan klikke og give “god statistik” til dit opslag. Læs eller genlæs evt. princippet bag Facebook.

Flere billeder kræver flere tekster og links

Hvis der kommer flere billeder med linket, vil teksten under disse billeder som standard være den samme.

Start først og fremmest med at overveje, om det giver mening at have flere billeder til det, du linker til.

Hvornår giver det mening? Hvis der er flere forskellige budskaber. F.eks. hvis du er et rejseselskab, og skriver om destinationen Borneo, og du vil vise et væld af, hvad Borneo har at byde på. Her giver det mening at have et billede af stranden, et af junglen, et af en orangutang og et af en madoplevelse.

Hvis det giver mening med flere billeder, så husk at redigere teksten under hvert billede, så der ikke står det samme (det ser så dumt ud). Skriv i stedet “Utrolig smukke strande”, “Lunefulde jungleoplevelser”, “orangutangerne venter på dig”, og “kulinariske madoplevelser”.

Men – vær stadig opmærksom på, at alle billederne linker til samme side, med mindre du aktivt ændrer dette. Hvordan? Det gør du ved at klikke “rediger destinationswebadresse” på hvert enkelt billede. Og det skal du naturligvis gøre, så folk sendes til de relevante undersider om hhv. stand, jungle, orangutang/dyr og mad, som de gerne vil læse mere om.

Giver flere billeder ikke mening, så sørg for at slette de overskydende, så kun det bedste er tilbage!

Tilbage til selve Facebook tricket. Du kan som sagt tilpasse både billede(r) og tekst i previewet til et link, som du vil have det. Her kan du se, hvordan du gør det i praksis med denne videoguide:

Trin-for-trin guiden får du her:

  1. Klik ind på din Facebookside
  2. I en anden tab/vindue i browseren klikker du ind på den side, du vil linke til
  3. Kopier webadressen/URL’en til siden, du vil linke til
  4. Indsæt linket i en ny statusopdatering på Facebooksiden og vent til previewet kommer frem
  5. Hvis du vil ændre billede kan du klikke på firkanten med “+” under opslaget og vælge et billede, du har på computeren
  6. Når et nyt billede vælges, tilføjes den som standard til evt. allerede tilføjede billeder. Rækkefølgen markeres med tal i firkanten med billederne under opslaget. Billeder, der ikke er markeret, medtages ikke.
  7. Hvis du vil ændre overskriften på linket klikker du blot på overskriften en enkelt gang og erstatter den med din ønskede overskrift
  8. Gentag ovenstående trin med brødteksten til linket
  9. Hvis du har flere billeder skal du huske at ændre tekst og specifik webadresse, for hvert billede
  10. Skriv resten af teksten til opslaget, og vurdér, om linket skal fremgå i teksten eller ej
  11. Klik “offentliggør” eller planlæg opslaget til offentliggørelse på et senere tidspunkt

Det skal lige kort nævnes, at du i nogle enkelte tilfælde ikke kan ændre tekst og billeder – det sker, hvis destinationssiden har “låst” oplysningerne.

Det var de i alt 9 tricks til Facebook, som jeg håber du har kunnet bruge på din egen Facebookside.

Tvivl ikke med at smide en kommentar, hvis du er i tvivl om noget, ikke kan få noget til at virke, eller har et godt input/supplement til de 9 tricks 🙂