Du har sikkert oplevet det før.

Du skriver et opslag til din virksomheds Facebookside. Du gør dig umage.

Men dine følgere reagerer ikke på det. De engagerer sig ikke.

Men hvorfor egentlig ikke?

Dine opslag er da relevante – synes du selv… 

Sandheden er nok, at dine opslag bare ikke er helt så interessante for dine følgere, som du selv synes. Dine følgere drukner allerede i en strøm af opslag fra deres venner, bekendte og familie – og måske endda fra dine konkurrenter!

Derfor skal du “tvinge” dem til at læse dine opslag og til at reagere på dem. Og det kan du kun, hvis du skriver indhold, der reelt interesserer dem.

Jeg har samlet 10 tips, som hjælper dig til at skrive spændende opslag, der skaber engagement og som bliver vist igen og igen.

Læs med her, så guider jeg dig igennem de 10 tips.

1. Skriv til målgruppen

Dine opslag skal først og fremmest være gennemtænkt med din målgruppe for øje.

Du skal skrive indhold, der tager udgangspunkt i det, som dine følgere og kunder gerne vil høre – ikke i det, som du gerne vil fortælle!

Sæt dig i deres sted. Hvad interesserer dem? Hvad vil de gerne høre om?

Med andre ord: du skal kun skrive opslag, der er relevante for din målgruppe og som giver dem værdi

2. Skriv til følelserne

Hvis du formår at skrive opslag, der rører ved noget i dine følgere, er du virkelig på rette spor!

Opslag der tankemæssigt eller følelsesmæssigt påvirker dine følgere, vil meget ofte føre til øget engagement, fordi det skaber en intuitiv respons. Opslaget taler simpelthen så meget til dem, at de bare må tilkendegive deres mening eller følelser.

3. Skriv med en klar vinkel

Hvis du skriver et opslag, der stikker i flere forskellige retninger, risikerer du meget hurtigt at miste dine følgeres opmærksomhed. Og så scroller de videre uden at reagere.

Derfor skal hvert opslag have en skarp vinkel, så dine følgere hurtigt kan afkode, om formålet er at informere, chokere, underholde eller noget helt fjerde eller femte.

4. Skriv med tanke på strategi og identitet

Alle dine Facebook-opslag er reklame for din virksomhed. Det er vigtigt at huske på, når du skriver opslag på Facebook.

Du skal skrive en god blanding af sjove/interessante/informerende opslag, der afspejler din virksomheds strategi og identitet, samt opslag, der promoverer din virksomhed.

Her skal du huske 80/20 reglen: 80 procent af dine opslag på Facebook skal skabe værdi for dine kunder – enten ved at være sjove, interessante eller informerende. De resterende 20 procent skal promovere din virksomhed. Du kan med fordel læse blogindlægget Sælg ved ikke at sælge på Facebook.

5. Skriv personligt og autentisk

Skriv personlige og autentiske opslag, hvor din virksomheds identitet virkelig skinner igennem.

Dine følgere må gerne se personen bag virksomheden. Det giver dem en dybere forståelse for din virksomhed, fordi en person er nemmere at relatere til end en virksomhed.

Personlige fortællinger kan også lettere frembringe følelser hos dine følgere – og følelser skaber engagement! Samtidig vil følgere, der kan relatere til din virksomhed, ofte være mere loyale.

6. Skriv letlæseligt

Dine følgere på Facebook har travlt.

Derfor skal du gøre læseprocessen så nem for dem som muligt.

Det kan du gøre ved lave korte sætninger og dobbelt linjeskift, så der kommer mere ”luft” i opslaget. På den måde bliver dit opslag mere overskueligt at læse.

7. Link til relevante sider

Du kan dele et link, som sender dine følgere ind på din virksomheds hjemmeside, hvor de kan få uddybet det indhold, du skriver om i dit Facebook-opslag.

Du kan også sagtens linke til andre hjemmesider end din egen, hvis det er relevant for dit opslag. Det kan bidrage til at skabe troværdighed – men vel at mærke kun, hvis siden du linker til er troværdig. Så vær kritisk! Og husk, at du selvfølgelig ikke skal linke til dine konkurrenters hjemmesider 😀

Hvis du vil vide mere om links, kan du blive klogere ved at læse blogindlægget 3 tricks til Facebook, del 3/3. 

8. Brug (gode) billeder og videoer

Billeder er bare mere interessante end ren tekst. Det skaber blikfang og gør det nemmere at afkode budskabet i dit opslag.

Opslaget får langt mere opmærksomhed, hvis du bruger sjove, interessante eller overraskende billeder eller videoer. Derfor må du aldrig poste et opslag uden billede eller video.

Men det er stadigvæk vigtigt, at du også skriver en kort tekst, der understøtter billedet eller videoen.

Her får du en kærlig påmindelse om, at billedet skal være dit eget. Hvis du er i tvivl, kan du få styr på online ophavsret her.

9. Engagér dine læsere med CTA

CTA (call to action) er en opfordring til, at dine følgere skal handle på en bestemt måde.

CTA har til formål at engagere dine følgere. Det kan du gøre ved at skrive opfordringer som ”Læs mere”, ”Klik her” eller ved at stille spørgsmål, som de skal svare på.

Jo flere følgere der reagerer på dit opslag, des flere visninger får det. Derfor er engagerede følgere uhyre vigtigt. Det kan du læse mere om i blogindlægget Princippet bag Facebook.

10. Less is more

Den gyldne regel er “less is more”.

Dine følgere gider ikke læse side op og side ned om din virksomhed. De vil have korte sætninger i korte opslag.

Den første sætning i et opslag skal derfor være kort og fængende, så den giver læseren lyst til at læse resten af dit opslag og (forhåbentlig) reagere på det!

Som udgangpunkt skal du ikke skrive opslag, der overstiger 250 tegn. Hvis det giver mening, kan du altid indsætte et link, så dine følgere kan læse mere.

Undtagelsen der bekræfter reglen

“Less is more”-princippet gælder for langt de fleste opslag.

Men som du sikkert har hørt, er der ingen regler uden undtagelse. Og undtagelsen er den helt igennem fantastiske historie, som er så interessant for dine følgere, at de gerne vil læse mere.

Hvis du har en fantastisk historie, som virkelig kan røre ved noget i dine følgere, så skal du altid fortælle den. Dette er som regel de mere personlige fortællinger, der vækker en følelse i dine følgere.

Nu har du fået nogle gode tips!
Dem kan du bruge som rettesnor næste gang, du skriver opslag til Facebook. Der er meget at huske, og et godt Facebook-opslag kræver både tid og omtanke.

Men hvis det resulterer i større online succes og opmærksomhed, er din tid og hårde arbejde jo godt givet ud! 😀