Det har aldrig været nemmere at tage gode billeder, end det er i dag. Derfor er der også mange, der gør det.

Men når det er billeder til hjemmesiden, er det klogt at gøre dig nogle tanker om, hvad billederne skal bruges til, før du går igang med at tage dem.

For at gøre det endnu nemmere for dig, har jeg her lavet en liste over de mest anvendte billedtyper til hjemmesider, og en guide til, hvordan du får mest muligt ud af dem.

For at få de bedste billeder anbefaler vi selvfølgelig, at du bruger et professionelt kamera, eller alternativt hyrer en fotograf. Men har du ikke den mulighed, kan du også få succes med at tage gode billeder med det, der er lige ved hånden: din mobiltelefon.

Her taler vi vel at mærke om de nyere smartphones, ikke gamle Nokia-telefoner. Som tidligere skrevet er det nemlig langt bedre at tage personlige billeder med din smartphone, end slet ikke at gøre noget.

Læs evt. blogindlægget, hvor vi gav 10 råd til gode billeder.

For forsøgets skyld har jeg valgt også at tage billederne til dette blogindlæg med en smartphone — en Apple iPhone 6S. Præcis for at bevise, at billeder taget med en smartphone faktisk kan blive rigtig gode.


1. Profilbillede

Bruges på: Om os / Kontaktside

Hvad er et profilbillede?

Et profilbillede er det, i mangel af bedre ord, lidt “kedelige” billede du er vant til at se af en virksomheds medarbejdere, én efter én.

Det er en af de få billedtyper, der gerne må have et statisk og som sagt lidt kedeligt udtryk.

Med det mener jeg en hvid eller sort baggrund uden for mange detaljer. Her er der nemlig fokus på personen.

Det gode profilbillede

Ofte vil du skulle tage mange profilbilleder til hjemmesiden — nemlig et for hver medarbejder.

Det er vigtigt, at de alle ligner hinanden, så udtrykket på siden ikke er i øst og vest.

Tag derfor altid billederne med den samme baggrund, som sagt gerne et helt enkelt sted, uden for mange detaljer i baggrunden. På den måde er det også nemt at tage billederne på forskellige dage, uden at det ses.

Her er vores eksempel på et profilbillede, af vores supporter Sabrina, vist i original taget med telefonen og efter en let redigering på computeren.

Profilbillede-original
Profilbillede-redigeret
Baggrunden er en hvid murstensvæg på kontoret, simpel uden mange detaljer. Som det ses er billedet taget lige forfra. Hun er placeret i centrum af billedet. Hun smiler let og naturligt, ikke overdrevet.

2. Portrætbillede

Bruges på: Slider / Indhold

Hvad er et portrætbillede?

Et portrætbillede kan let forveksles med et profilbillede.

Men det må det endelig ikke.

Mens profilbilledet skal være statisk og “kedeligt”, så må portrætbilledet endelig ikke være det.

Det er med portrætbillederne du viser lidt kant, liv og sjæl. Det er her du skal sælge! Naturligvis er det jeres produkter, der i sidste ende skal sælges, men det er jo dig eller jer, altså personerne bagved, som man handler med — og derfor er det i lige så høj grad jer, der skal sælges.

Portrætbilleder er din mulighed for at være ansigtet udadtil for virksomheden — i helt bogstaveligste forstand.

Det gode portrætbillede

Vores eksempel her er af vores Online Marketingkonsulent Christina, der står foran sine kollegaer i produktionsafdelingen.

Det første billede er uredigeret, det andet er redigeret med tilføjelse af lidt lys og et slør lagt over resten af billedet, så Christina er i fokus.

Portraet-original
Portraet-redigeret

Det skaber liv med mennesker i baggrunden, og Christina er placeret strategisk til venstre i billedet, så kollegaerne er fremtrædende, men ikke i fokus.

Dette billede ville fungere godt med en tekst, der beskriver, hvad man kan forvente af et samarbejde med Christina, hvad hun arbejder med, eller måske en beskrivelse af, hvad vi tilbyder inden for online markedsføring (fordi det ikke er et fysisk produkt vi kan præsentere med et klassisk produktbillede, som jeg kommer ind på om lidt).

Når du tager et portrætbillede handler det altså stadig om at fokusere på en person, men med noget liv omkring. En god regel er at overveje, om du selv ville købe på baggrund af det billede du tager. Sælger billedet personen og dermed produktet? Vil du f.eks. ikke hellere klippes af en frisør, der står og smiler sødt i sin klinik, end af en, der står og kigger ned i jorden og ser træt ud?


3. Logobillede

Bruges på: Slider / Indhold

Hvad er et logobillede?

Ofte har man sit virksomhedslogo som en såkaldt vektor-fil — altså en filtype, der kan redigeres i, bruges til tryk osv. Hvis ikke du allerede har det, bør du få det.

Men udover det har du sikkert også virksomhedslogoet på firmabilen, en bygningsfacade og lignende fysiske steder. Billeder af disse kan være interessante at bruge på din hjemmeside og giver et mere dynamisk udtryk end blot dit logo på en ensfarvet baggrund.

Det gode logobillede

Her handler det (selvsagt) om at sætte logoet i fokus.

Afprøv forskellige vinkler og forskellige afstande. Men er det en bil du tager billede af, så vær sikker på at det er logoet der er i centrum, så det ikke ligner, at det er bilen du vil fremhæve.

Her har jeg taget to eksempler på logobilleder fra vores eget kontor — et fra facaden og et fra en af vores biler.

Logo2-original
Logo2-redigeret
logo1-original
logo1-redigeret
Igen er det tydeligt, at en let redigering på computeren kan tage billedet til et helt andet niveau. Med bil-billedet var jeg meget opmærksom på at få sidespejlet med, så det er tydeligt, at det er en firmabil billedet forestiller.


4. Produktbillede

Bruges på: Produktside

Hvad er et produktbillede?

Uanset om du køber opvaskemiddel, en bil eller en frisørklipning er det rart at kunne se et billede af, hvad det egentlig er, du er på vej til at bruge penge på — og det vises med produktbilleder.

Det er her du skal vise, hvad det er du sælger, og det skal naturligvis fremstå så godt som overhovedet muligt.

Det gode produktbillede

Med denne type billeder er det vigtigt at fokusere på lyset. Der skal være lys nok.

Sæt produktet i centrum af billedet, uden for mange forstyrrende elementer rundt omkring. Prøv at tage det fra mange forskellige forskellige vinkler, hvis det altså giver mening.

Men husk at fokuser på lige linjer, så der er balance i billedet. Her har vi taget et billede af noget så simpelt som en vandflaske.

Produkt-original
Produkt-redigeret

Et meget simpelt billede, der dog gør lige præcis hvad det skal: præsenterer produktet.

På produktbilleder er det vigtigt, at produktet er i fokus, lidt ligesom på profilbillederne. Hold det derfor så simpelt som muligt, så øjet ikke forstyrres af irrelevante ting. Det er produktet, der er bossen her.

Du kan måske med fordel opstille deciderede “produktmiljøer”, hvis du har flere produkter, der spiller godt sammen og med fordel kan købes samlet. Men undgå for meget støj i baggrunden.

Er dit produkt ikke fysisk, men en service eller, som hos, os et digitalt produkt, handler det om at være kreativ. Er det muligt at tage billeder under udførelsen? Mens en kunde sidder i frisørstolen? Under et kundemøde? Under en coachingsession? Der er muligheder nok, hvis kreativiteten lige findes frem.

5. Stemningsbillede

Bruges på: Slider / Indhold

Hvad er et stemningsbillede?

Produktbilleder handler om at præsentere et produkt. Profilbilleder handler om at vise en person. Stemningsbilleder kan være begge dele og meget mere.

Det er nemt at fange en eller anden stemning, men det er ikke nødvendigvis nemt at fange den rigtige stemning.

Et stemningsbillede vil typisk være af en flok arbejdende kollegaer, af kunder, der bruger et produkt, en kunde der modtager en service osv.

Det gode stemningsbillede

Eksperimentér med at gå tæt på og herefter langt væk.

Det vil altid være svært at gengive en stemning på et stilbillede, så forsøg derfor at finde 5 forskellige scenarier, der indkapsler din virksomhed godt, og prøv dig så frem.

Her har jeg taget et stemningsbillede fra vores produktionsafdeling af mine kollegaer, der arbejder.

Stemning-original
Stemning-redigeret

Et eksempel på hvad man kan gøre med sådan et billede er f.eks. at sløre det med et filter, for derefter at sætte et logo eller en tekst over. Derfor vil de f.eks. være gode som billeder i en slider på hjemmesiden.

Jeg håber du har kunnet bruge disse råd til noget og har fået blod på tanden til selv at komme igang med at tage billeder til din hjemmeside.