Facebook er fuld af små tricks, som er gode at kende, men kan være svære at finde frem til.

Dette er del 1 af en serie på i alt 3 blogindlæg, hvor jeg vil give tricks til Facebook, som du kan bruge i din daglige drift af din side.

I denne første del, har jeg samlet 3 små, men yderst effektive, tricks til Facebook. Jeg har demonstreret dem alle i videoer, så du nemt selv kan gå igang med at bruge dem på din egen Facebookside.

1. Skriv opslag på flere sprog

Hvis du udelukkende har følgere i ét land er dette trick ikke relevant for dig. Men hvis du derimod har følgere fra mange forskellige lande, og har det kontinuerlige problem, at du ikke ved, hvilket sprog du skal skrive opslagene på, så kan dette være din løsning.

Facebook har nemlig for nylig lanceret en funktion, der gør det muligt for dig at skrive det samme opslag på flere sprog – vel at mærke uden at alle kan se begge sprog.

Det vil altså sige, at Facebook viser dit opslag til en person, på det af de sprog du har valgt, der er mest relevant for netop den person. Skriver du et opslag på dansk og engelsk, vil en dansker således se det på dansk, mens en amerikaner eller tysker vil se det på engelsk.

Her er en kort videoguide til, hvordan du gør (fra en computer).

Hvis du foretrækker en skriftlig guide, er den her:

  • Klik ind på din Facebookside
  • Klik på indstillinger
  • Som standard får du nu vist “generelt”
  • Under “opslag på flere sprog” sætter du kryds i feltet

Facebook-tip-fleresprog1

  • Gå til forsiden af Facebooksiden
  • Begynd at skrive et nyt opslag
  • Vælg “skriv opslag på et andet sprog”

Facebook-tip-fleresprog2

  • Vælg standard-sproget øverst og skriv opslaget, som det skal være på det sprog
  • Vælg det sekundære sprog nederst og skriv opslaget, som det skal være på det sprog

Bemærk, at opslaget ikke må variere for meget mellem de to sprog. Derfor må du f.eks. ikke på det ene sprog tagge to personer eller sider, uden også at gøre det på det andet sprog.

2. Invitér folk der liker, til at like din side

Alle der liker (eller reagerer) på dine opslag er ikke nødvendigvis dine følgere. Det vil sige, at de ikke nødvendigvis har klikket “like” til din side. Det kan nemlig sagtens ske, at de har set dit opslag, fordi en af deres venner har interageret med det, eller måske fordi du har betalt for at de skal se det via annoncering.

Men – hvis en person har reageret på et af dine opslag, er der god sandsynlighed for, at personen vil like din side også. For der er jo noget der tyder på, at han eller hun interesserer sig for det, du skriver om.

Dette trick er derfor en hurtig, og nem, måde at få flere likes på. Og så giver det endda likes, der måske kan give dig værdi fremover, da de som sagt allerede har vist dig en form for interesse.

Her er en videoguide til, hvordan du gør (fra en computer).

Hvis du foretrækker en skriftlig guide, er den her:

  • Klik ind på din Facebookside
  • Klik under opslaget, på de navne du kan se, der har reageret på opslaget indtil videre
  • En oversigt over alle der har liket, kommer nu op. Hvis der står “synes godt om”, har de allerede liket din side. Hvis der står “inviteret” er de allerede blevet inviteret til at synes godt om siden.
  • Hvis der ud for nogle er en aktiv knap, hvorpå der står “inviter” kan du klikke på denne
  • Personen er hermed inviteret og modtager følgende notifikation hos sig:

Facebook-tip-invitertilside

Bemærk, at hvis du ikke bruger Facebook Business Manager, så vil der i stedet stå, at det er dig (altså din private profil), der har inviteret personen til at like siden. Men som en person bag siden tænker jeg ikke, at det bør være et problem.

3. Like andre sider, som din side

På din side har du mulighed for at linke til andre Facebooksider.

Det kan være en god idé, hvis du f.eks. vil vise en samarbejdspartners side – og omvendt få dem til at vise din side på deres sider.

Det kan også være, at du vil vise, hvad din virksomhed interesserer sig for. F.eks. har vi på vores egen Facebookside liket Google, idet vi er certificeret Google Partner og derfor vil vise, at vi interesserer os for Google.

Siderne du linker til, vil blive vist i venstre side på din Facebookside, under fanen “Denne side synes godt om”. Fanen bliver først synlig, når du som siden går ind og liker en eller flere Facebooksider. Der vises altid kun 3 af gangen, men hvilke sider der vises varierer så hver gang en person klikker ind på siden.

Her er en videoguide til, hvordan du gør (igen, fra en computer). Jeg har her valgt at demonstrere det fra min private profil, som ikke er tilkoblet Facebook Business Manager, da det højst sandsynligt er sådan mange af jer bruger Facebook. Og så vælger jeg at linke til en vinbaren Plan B inde i Århus centrum, som vi samarbejder med 🙂

Og endnu engang følger her den skriftlige guide til at like andre sider, som din side:

  • Klik ind på den Facebookside, du vil linke til
  • Vælg de tre prikker til højre “i” coverbilledet
  • Vælg “synes godt om på vegne af din side”

Facebook-tip-likeandenside1

  • Hvis du administrerer flere sider kan du vælge den side, som skal like siden
  • Klik “gem”

Facebook-tip-likeandenside2

  • Klik ind på din egen Facebookside
  • Tjek, at siden du har liket nu ligger under fanen “Denne side synes godt om”

Det var del 1 af i alt 3 blogindlæg, med små lette tricks til din Facebookside, som (forhåbentlig) kan komme dig til gavn.